Västlänken Centralen närmar sig färdigställande

Snart är Deletapp Centralen färdigställd. Foto: Trafikverket
Snart är Deletapp Centralen färdigställd. Foto: Trafikverket

Efter flera års arbete närmar sig Västlänkens deletapp Centralen sitt slutskede. I december väntar slutbesiktning, och om drygt ett år ska tågen börja rulla på den nya stationen. Just nu pågår de sista arbetena både ovan och under mark, enligt projektledare Mikael Larsson, som beskriver perioden som intensiv men avgörande för att klara tidsplanen inför invigningen 2026.

– Vi har fullt fokus på att avsluta det sista, både ovan och under mark. Nu handlar det om att färdigställa de sista arbeta, göra de sista testerna och vi förbereder oss för slutbesiktning i december 2025, säger Mikael Lasson, projektledare för deletapp Centralen.

Ovan mark tar de sista ytorna form
Vid station Centralens västra entréer färdigställs de sista delarna både utvändigt och invändigt. Mycket är redan klart, och de sista ytskikten håller på att komma på plats.

Entréerna har fasader i grågult tegel och stora glaspartier som släpper in dagsljus. När mörkret faller förvandlas de till lyktor, där det varma ljuset strålar ut och bidrar till en tryggare och mer inbjudande stadsmiljö.

Utanför Nordstan återställs markytorna under hösten och vintern.

I februari nästa år startar återuppbyggnaden av den norra delen av Nils Ericson Terminalen. Under sommaren pålades den nya bottenplattan som utgör grunden för återuppbyggnaden. Arbetet beräknas pågå till sommaren 2026.

Entréerna har fasader i grågult tegel och stora glaspartier som släpper in dagsljus. När mörkret faller lyser de upp som varma lyktor vilket ska ge en trygg och inbjudande stadsmiljö. Foto: Malin Odepark Larsson, NCC
I mitten av stationen är det högt till tak med ljusa betongbalkar och glasbetong som släpper in ljus och knyter an till stationshuset ovanför. Foto: Malin Odepark Larsson, NCC

De sista installationerna i tunneln
Inne i tunneln färdigställs golv, undertak och installationer. Belysning och informationsskyltar monteras samtidigt som funktionstester pågår.

– I takt med att anläggningen blir klar testas installationerna noggrant, så att allt uppfyller kraven på funktion och säkerhet, säger Mikael Larsson.

I mitten av stationen är det högt till tak. Här löper ljusa betongbalkar, och mellan dessa har det installerats glasbetong som släpper in ljus och skapar kontakt med det nya stationshuset ovanför.

Järnvägsspåren har börjat komma på plats i tunneln.. Bild från oktober. Foto: Trafikverket

Slutbesiktning i december
I december 2025 är det dags för slutbesiktning av byggentreprenaden. Då kontrolleras att arbetet uppfyller Trafikverkets krav på kvalitet, funktion och säkerhet.

Arbeten som färdigställs efter årsskiftet kommer att besiktigas löpande. Under våren 2026 lämnas de sista markytorna över till Göteborgs stad.

Nästa steg i projektet
Parallellt fortsätter BEST-entreprenaden med att installera den teknik som krävs för att tågen ska kunna trafikera Västlänken. Det handlar om ballastfria spår, kontaktledningsskenor i taket samt installationer av el-, signal-, tele- och radiosystem.

– Det sista halvåret blir extra spännande. Då kommer vi att genomföra större övningar för att till exempel testa utrymningsvägar. Sedan väntar förberedelser inför invigningen i december 2026, avslutar Mikael Larsson.

Förhandstitt på nya stationen

I oktober öppnades dörrarna till Västlänkens nya station Centralen för en förhandstitt. Tusentals besökare tog chansen att gå genom stationen och få en inblick i hur resandet kommer att se ut när den öppnar nästa år.

Under tunnelpromenaden fick besökarna uppleva de stora stationsrummen, se hur arkitektur och materialval börjar ta form och få en bild av hur stationen kommer att skapa nya möjligheter för Göteborgs kollektivtrafik. Evenemanget genomfördes i samverkan mellan Trafikverket, Göteborgs Stad, Jernhusen, Västtrafik och NCC.

Många uppskattade möjligheten att få en förhandstitt i oktober. Foto: Trafikverket
På tunnelpromenaden fick besökarna uppleva de stora stationsrummen.  Foto: Trafikverket

Källa: Trafikverket