NRC Norge ska rusta upp järnvägen mellan Drammen och Kobbevikdalen

NRC Norge har tilldelats uppdraget att uppgradera järnvägskorridoren mellan Drammen och Kobbevikdalen. Foto: NRC Group ASA.
NRC Norge har tilldelats uppdraget att uppgradera järnvägskorridoren mellan Drammen och Kobbevikdalen. Foto: NRC Group ASA.

Det norska statliga järnvägsbolaget Bane NOR har tilldelat NRC Norge AS, ett helägt dotterbolag till NRC Group ASA, ett kontrakt för rehabilitering och uppgradering av järnvägssträckan mellan Drammen och Kobbevikdalen.

Projektet är värt cirka 36 miljoner norska kronor och ska pågå från november 2025 till juni 2026, enligt ett pressmeddelande från NRC Group.

Avtalet omfattar tekniska uppgraderingar och förbättringar av infrastrukturen längs en av landets mest trafikerade järnvägskorridorer. Det handlar bland annat om arbeten som ska öka driftsäkerheten, förlänga anläggningarnas livslängd och förbereda banan för framtida kapacitetsökningar.

En del av större satsning på norsk järnväg

Sträckan mellan Drammen och Kobbevikdalen är en viktig del av järnvägsförbindelsen västerut från Oslo mot Vestfoldbanen och Sørlandsbanen. Den har under senare år genomgått flera moderniseringsprojekt, där bland annat tunnlar, kontaktledningar och signalsystem uppdateras.

Bane NORs investeringar i området är en del av den norska statens långsiktiga plan att stärka landets järnvägskapacitet och minska underhållsskulden. För NRC Group innebär uppdraget ytterligare ett steg i bolagets strategi att befästa sin roll som en ledande nordisk aktör inom järnvägsinfrastruktur.

– Vi ser fram emot att fortsätta vårt samarbete med Bane NOR och bidra till att modernisera den norska järnvägen, säger NRC Groups finanschef Åsgeir Nord i ett uttalande.

Formellt avtal väntas efter överklagandeperiod

Enligt Bane NOR gäller en överklagandeperiod fram till den 17 november innan det formella avtalet kan tecknas. Först därefter kan entreprenaden officiellt starta.

Projektet kommer att ledas av NRC Norge, som ansvarar för koncernens järnvägsverksamhet i Norge. Bolaget är specialiserat på spårarbeten, el- och signalteknik samt mark- och anläggningsarbeten för både statliga och regionala järnvägsprojekt.

NRC Group ASA, som är börsnoterat i Oslo, är en av Nordens största entreprenörer inom järnvägsinfrastruktur. Bolaget har verksamhet i Norge, Sverige och Finland och är involverat i flera större projekt för Bane NOR, Trafikverket och finska Trafikledsverket.

Ett fortsatt pressat marknadsläge

Även om uppdraget i sig är begränsat i omfattning, är det ett välkommet tillskott för NRC Group, som de senaste åren verkat i en mer konkurrensutsatt nordisk marknad.

Kostnadstrycket i sektorn har ökat till följd av inflation och högre materialpriser, samtidigt som flera stora infrastrukturprojekt i regionen försenats. Flera nordiska järnvägsentreprenörer har därför riktat blicken mot kontrakt med stabila statliga beställare som Bane NOR, som står för huvuddelen av Norges järnvägsinvesteringar.

NRC Group har under 2025 tecknat flera mindre kontrakt i Norge och Sverige, med fokus på effektivisering och underhåll snarare än nybyggnation. Bolaget ser dessa projekt som strategiskt viktiga för att säkra sysselsättning och kompetens fram till större investeringar inom norsk järnväg tar fart igen efter 2026.

En aktör med lång erfarenhet

NRC Group grundades 2011 och har vuxit genom förvärv av flera nordiska järnvägsentreprenörer. Bolaget erbjuder helhetslösningar för järnvägsbyggnation, inklusive planering, projektering och drift.

Bland tidigare uppdrag finns arbeten på den nya dubbelspårslinjen mellan Oslo och Ski, upprustningen av Nordlandsbanen samt el- och signalsystem för projekt på Bergensbanen.

Med det nya kontraktet stärker NRC sin närvaro på den viktiga Østlandetsträckan, där flera moderniseringsprojekt väntas starta under de kommande åren.

– Det här är ett strategiskt viktigt uppdrag för oss, både när det gäller geografisk närvaro och kompetensutveckling inom järnvägsteknik, säger Åsgeir Nord.

Fakta:
Kontraktet mellan NRC Norge och Bane NOR omfattar upprustning av järnvägen mellan Drammen och Kobbevikdalen. Värdet uppgår till cirka 36 miljoner norska kronor. Projektet pågår från november 2025 till juni 2026, med formellt avtal efter överklagandeperioden som löper ut den 17 november.

Källa: NRC Group ASA, Bane NOR