Tyska järnvägsföretaget Deutsche Bahn befinner sig i en djup kris. Nu visar nya siffror att punktligheten i fjärrtrafiken under september 2025 sjönk till den lägsta nivån hittills – ett nytt bakslag för det statliga tyska järnvägsbolaget. Vandalism, byggarbeten och krisledning pressar Deutsche Bahn
Endast 55,3 procent av alla fjärrtåg anlände i september med mindre än sex minuters försening, enligt statistik som bolaget själv presenterat. Det är den lägsta nivån som hittills uppmätts och gör det i praktiken omöjligt att nå årets mål på en punktlighet mellan 65 och 70 procent.
Inte heller lokaltrafiken undgick försämringar. Där sjönk punktligheten från 89,2 procent i augusti till 87,2 procent i september.
Deutsche Bahn pekar på det intensiva byggarbetet som förklaring, bland annat den pågående upprustningen av sträckan Hamburg–Berlin. Samtidigt hänvisar bolaget till störningar kopplade till vandalism och misstänkta sabotagehandlingar.
Sabotage och brandattacker påverkar trafiken
Flera allvarliga incidenter bidrog till problemen. På den hårt trafikerade sträckan mellan Köln och Düsseldorf stoppades trafiken nyligen efter kabelskador som misstänks ha orsakats av avsiktlig åverkan. Den tyska statssäkerheten utreder händelsen. Kort dessförinnan drabbades sträckan Hannover–Berlin av omfattande störningar efter en brand i ett ställverk. Polisen misstänker att det rörde sig om anlagd brand.
Denna typ av attacker har blivit ett återkommande problem för Deutsche Bahn och understryker sårbarheten i det tyska järnvägsnätet, som samtidigt pressas av ett rekordstort behov av underhåll och modernisering.
Ny ledning i krisens centrum
Krisbeskedet kommer bara dagar efter att Deutsche Bahn fått en ny koncernchef. Den 1 oktober tillträdde Evelyn Palla posten efter att transportminister Patrick Schnieder tidigare annonserat förändringar i bolagsledningen. Samtidigt har företaget tvingats sänka sina punktlighetsmål och meddela planer på att banta styrelsen.
Oroligheterna inom koncernen fortsatte när toppchefen Dirk Rompf meddelade att han avstår från att leda infrastrukturbolaget Bahn-InfraGo efter hård kritik från fackligt håll.
Med kombinationen av byggkaos, sabotage och ledningskris ser Deutsche Bahn ut att gå mot ett nytt förlustår för förtroendet bland resenärerna. Frågan är om de nödvändiga reformerna hinner genomföras innan situationen förvärras ytterligare.
Källor: dpa, egna bearbetningar