Kostnaderna för att bygga järnväg i Sverige har ökat kraftigt de senaste decennierna. En ny rapport från branschorganisationen Innovationsföretagen visar att produktiviteten i transportinfrastrukturen är låg och att dagens projekt blir betydligt dyrare än tidigare. Utbyggnaden av Stockholms tunnelbana bedöms kosta sju gånger mer än motsvarande satsning på 1970-talet, räknat i dagens priser.
Skenande kostnader i tunnelbanan
Rapporten visar att utbyggnaden av Stockholms tunnelbana i dag beräknas kosta 72 miljarder kronor, motsvarande cirka 2,4 miljarder kronor per kilometer. När Blå linjen byggdes på 1970-talet låg kostnaden, i dagens penningvärde, på 8,5 miljarder kronor eller 331 miljoner per kilometer.
– På 70-talet kostade en meter tunnelbana som en Volvo 240, idag kostar en meter tunnelbana fyra Volvo XC60. Produktivitetsutvecklingen i transportinfrastrukturen har varit betydligt sämre än i fordonsindustrin. Det är uppenbart att något inte fungerar som det ska, säger Fredrik Bergström, ekon. dr och en av författarna till rapporten.
Exempel och behov
Ett annat exempel som lyfts är Ostlänken, där den beräknade kostnaden per kilometer järnväg har mer än fyrdubblats jämfört med byggnationen av Grödingebanan på 1990-talet. Utvecklingen pekar enligt rapporten på långvariga produktivitetsproblem i branschen.
– Vi får allt mindre järnväg för varje skattekrona. Sverige står inför 1 200 miljarder i infrastrukturinvesteringar i väg och järnväg – för att de verkligen ska bidra till samhällsnytta behöver vi en gemensam förståelse för de utmaningar som bromsar utvecklingen. Utan en ny strategi riskerar vi att kasta pengar på ett system som inte levererar, säger Richard Österberg, analyschef på Innovationsföretagen.
Flera orsaker
I rapporten pekas bland annat långa planeringsprocesser, svag konkurrens i upphandlingar och otillräckligt nyttjande av teknikkonsulters kompetens ut som orsaker. Även komplex lagstiftning, låg innovationsgrad och svagt samarbete mellan aktörer lyfts fram. Rapporten menar att politiker, myndigheter, beställare, konsulter och entreprenörer har ett gemensamt ansvar att effektivisera byggandet.
Organisationens föreslagna åtgärder
Innovationsföretagen framhåller att större grepp krävs för att vända utvecklingen. Bland förslagen finns kortare planeringsprocesser, upphandlingar som premierar kvalitet och innovation, effektivare tillståndsprocesser samt ökad digitalisering och industrialisering. Organisationen vill även se nya modeller som alliansprojekt, OPS-lösningar och internationell kompetens.
Källa: Innovationsföretagen