Train Alliance - ökad vinst och nytt ledarskap

Rikskombiterminalen i Sigtuna. Foto: train Alliance
Rikskombiterminalen i Sigtuna. Foto: train Alliance

Järnvägsbolaget Train Alliance redovisar ett förbättrat resultat för andra kvartalet 2025, drivet av ökad omsättning och högre andel koncept- och konsultintäkter. Under perioden tecknades avtal om en ny slussterminal i Hallsberg och bolaget fick ett nytt säkerhetstillstånd från Transportstyrelsen. Efter kvartalets slut utsågs Jenny Johansson till ny VD med tillträde i början av 2026.

Andra kvartalet april–juni 2025 redovisade bolaget rörelseintäkter på 101,4 miljoner kronor (97,9) och ett rörelseresultat på 24,3 miljoner kronor (15,8). Nettoresultatet uppgick till 15,8 miljoner kronor (12,1) och resultatet per aktie var 0,20 kronor (0,15). Det justerade substansvärdet per aktie uppgick till 35,6 kronor och soliditeten var 72,2 procent (73,3 vid årsskiftet).

Första halvåret januari–juni 2025 var rörelseintäkterna 158,6 miljoner kronor (151,5) och rörelseresultatet 34,4 miljoner kronor (21,8). Nettoresultatet uppgick till 22,8 miljoner kronor (16,8) och resultatet per aktie var 0,29 kronor (0,21).

Händelser under kvartalet
Bolaget slöt avtal med MSG Terminal AB om en ny slussterminal i Hallsberg Rala, en investering på drygt 20 miljoner kronor. Terminalen, som hyrs av MSG i tio år, beräknas generera cirka 2,6 miljoner kronor årligen i hyror och avgifter. Transportstyrelsen beviljade även ett nytt säkerhetstillstånd, vilket gör det möjligt för bolaget att förvalta och utveckla järnvägsinfrastruktur.

Händelser efter rapportperioden
Styrelsen utsåg Jenny Johansson till ny VD med tillträde i början av 2026. Hon kommer närmast från ÅF/AFRY där hon är chef för affärer inom järnväg. Nuvarande VD Joakim Weijmer tillträder rollen som säkerhetsskyddschef.

VD:s kommentar
– Andra kvartalet blev händelserikt med nya affärer och viktiga beslut för den fortsatta utvecklingen av bolaget där tre områden är dimensionerande; säkerhet, markförädling och etableringar, säger Joakim Weijmer.

Han lyfter fram en tydlig resultatutveckling tack vare förbättrad produktmix och ökade koncept- och konsultintäkter. Dessa stod för 21,6 procent av omsättningen under kvartalet, att jämföra med 10,5 procent för helåret 2024.

Investeringarna fortsatte, främst kopplat till SmartCargo-projektet, med målet att stärka järnvägens konkurrenskraft och anslutning till det europeiska TEN-nätet.

Infrastruktur och etableringar
Det nya säkerhetstillståndet möjliggjorde att järnvägsinfrastrukturen i Borlänge togs i bruk och att lokverkstaden där öppnade. I Tillberga pågår detaljplanearbetet i samarbete med Västerås stad och ett 900 000 kvadratmeter stort markområde med järnvägsanslutning väntas kunna erbjudas inom ett år.

Utvecklingen i Hallsberg Rala fortsätter med planerad byggstart av den nya slussterminalen första kvartalet 2026, och fler logistikbyggnader planeras. SmartCargo-projektet i Sigtuna har inletts med markarbeten och projektering av järnväg.

Säkerhetsarbete
Arbetet med att stärka säkerhetsskyddet pågår med fokus på fem säkerhetsdomäner enligt ISO 22340: styrning och ledning, personalsäkerhet, informationssäkerhet, IT- och cybersäkerhet samt fysisk säkerhet. En säkerhetsskyddsanalys är genomförd för att vägleda det fortsatta arbetet.

Framåtblick
Efter sommaren inleds samråd i Tillberga och under hösten väntas mer information om nya logistikbyggnader i Hallsberg.
– Jag vill avslutningsvis tacka våra ägare, investerare och kunder för det fortsatta förtroendet, säger Joakim Weijmer.

Källa: Train Alliance