I augusti öppnar Universitetsplatsen i Örebro åter för busstrafik efter en omfattande ombyggnation. Platsen är nu utformad för att ge kollektivtrafiken företräde, medan biltrafiken leds om via Forskarvägen och Sörbyängsvägen. Syftet är att öka trafiksäkerheten och skapa snabbare flöden för bussarna inom Citylinjesatsningen.
Arbetet med att anpassa Universitetsplatsen och Universitetsrondellen för Citylinjen har nått en milstolpe.
– Vi har gjort en stor ombyggnation av platsen för att öka trafiksäkerheten och skapa bättre framkomlighet för bussarna. Det här är en viktig pusselbit i hela Citylinjesatsningen, säger John Fredén, projektledare på Örebro kommun.
Kollektivtrafiken får företräde
Efter ombyggnationen är området prioriterat för kollektivtrafik. Bussarna har företräde och övrig trafik får inte längre passera, vilket ska skapa en tryggare miljö för gående och cyklister samt ge ett jämnt och snabbt bussflöde.
För att förbättra tillgängligheten för resenärer har hållplatser byggts om, refuger flyttats och ytor tydligare avgränsats. Syftet är en mer förutsägbar trafikmiljö både för kollektivtrafiken och för dem som vistas på platsen.
Biltrafiken leds om
Biltrafiken leds fortsatt via Forskarvägen till Sörbyängsvägen i väntan på den nya huvudgatan mellan Norrköpingsvägen och Åstadalsvägen.
För att fler ska välja bussen framför bilen anpassas gatorna för Citylinjen – ett system med hög turtäthet, egna körfält, anpassade hållplatser och förtur i korsningar. På sikt ska bussarna längs stråket drivas med el för en tystare stadsmiljö och minskade utsläpp.
Etappen färdigställs under 2025
Citylinjen började trafikera sträckan Brickebacken–Resecentrum i december 2024. Under 2025 ska hela den första etappen, mellan Brickebacken och Tegnérlunden, stå klar.
Källa: Örebro kommun