Stockholms stads planer på att införa en miljözon klass 3 i city stoppas av Länsstyrelsen. Myndigheten bedömer att den konsekvensanalys som ligger till grund för förslaget inte är tillräcklig. Planerna har tidigare väckt kritik, bland annat med hänvisning till effekterna för trafik och handel i området.
Länsstyrelsen i Stockholm säger nej till att införa en miljözon klass 3 i centrala delar av huvudstaden. Beslutet motiveras med att konsekvensanalysen inte bedöms uppfylla kraven som krävs för att genomföra föreslagna trafikförändringar.
Förslaget innebär att större delen av trafiken i city skulle förbjudas, vilket enligt kritiker skulle försvåra förutsättningarna att bedriva detaljhandel i området. Planerna har mötts av invändningar både inom politiken och från aktörer i näringslivet.
Svensk Handel har tillsammans med andra näringslivsorganisationer under längre tid kritiserat Stockholm stad för avsaknaden av en konsekvensanalys, samt bristen på kommunikation med näringslivet.
– Dagens beslut är en enorm lättnad för de handelsföretag som verkar i de centrala delarna av Stockholm. Det är glädjande att Länsstyrelsen i mångt och mycket delar vår bild av att arbetet med ett införande av miljözon klass 3 lämnat mycket att önska. Vi hoppas nu på konstruktiv dialog tillsammans med politiken, säger Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.
Överklagan och fortsatt debatt
Förslaget röstades tidigare ned i kommunfullmäktige, och en formell överklagan lämnades in. Enligt oppositionen visar Länsstyrelsens beslut att det behövs ett bredare underlag och fler perspektiv i utformningen av framtida trafiklösningar.
Frågan kan lyftas i valet 2026
Frågan om miljözoner har lyfts som en möjlig valfråga inför 2026. Ett alternativ som diskuterats är att låta väljarna ta ställning till införandet i samband med nästa kommunalval.
Debatten om trafikreglering och miljözoner i stadskärnan väntas fortsätta.
Källa: M och Svensk Handel