En av Finlands viktigaste järnvägsknutpunkter, Tammerfors centralstation, står inför en omfattande ombyggnad. Arbetet inleds under våren 2025 och ska enligt planen pågå fram till slutet av 2030. Projektet omfattar såväl nya spårlösningar och modernare passagerarutrymmen som utbyte av åldrande broar.
Totalkostnaden för projektet beräknas uppgå till cirka 202 miljoner euro. Av detta står Finlands transportinfrastrukturmyndighet för omkring 163 miljoner euro, en summa som nyligen höjdes till 183 miljoner i samband med regeringens halvårsuppgörelse.
Bild: Illustration av de framtida sanerade perrongerna. Bild: Väylävirasto.
Projektet genomförs som ett allianssamarbete mellan Väylävirasto, Tammerfors stad, VR-Yhtymä och Fintraffic Raide. Byggentreprenören är bolaget Kreate.
Nytt resecentrum och förbättrad tillgänglighet
En av huvudåtgärderna är att förena de befintliga tunnlarna under stationen – den klassiska stationstunneln och Itsenäisyydenkatu-tunneln (Självständighetsgatans tunnel) – till ett gemensamt, modernt resecentrum. Här planeras stora glasytor och ett öppet arkitektoniskt uttryck som ska skapa en ljus och tillgänglig miljö för resenärer.
– Hela området får en jämn och välplanerad belysning för att öka tryggheten och underlätta orienteringen, säger projektledaren Jetro Matilainen från Väylävirasto.
En ny mittplattform för fjärrtågstrafik ska byggas, tillsammans med nya väderskydd och hissar för bättre tillgänglighet. Den nya ingången via Itsenäisyydenkatu kommer att förbättra kopplingen mellan järnvägen och stadens spårväg.
Tre regionala broar ersätts – och ny satsning på spår mot västkusten
I projektet ingår även att tre äldre broar ska rivas och ersättas: Erkkiläs övergångsbro (byggd 1983), Viinikanojas undergångsbro (från 1939) och undergångsbron vid Tammerfors landsväg (från 1951). Den nya landsvägsbron ska byggas med ökad frihöjd för framtida trafikbehov.
Arbetena vid bangården i Perkiö ingår också i projektet, där spårkapaciteten för godstrafik förbättras. Dessutom ska nya service- och uppställningsspår för persontrafik byggas mot Naistenlahti och Tammela.
I samband med regeringens investeringsbeslut har ytterligare finansiering öronmärkts för att starta persontrafik mellan Tammerfors och Raumo – ett stråk som i dag bara trafikeras av godståg. Den planerade starten för den nya passagerartrafiken är augusti 2027, och projektet har tilldelats 2,5 miljoner euro.
Som en del av samma investeringspaket tilldelades även Tammerfors teater 2,5 miljoner euro för renovering.
Bakgrund: En knutpunkt som nått sin kapacitetsgräns
Tammerfors järnvägsstation är ett av Finlands mest trafikerade tågbytesnav, med omkring 6,3 miljoner fjärrtågsresor per år. Stationens nuvarande passagerarlösningar, senast uppdaterade med tunnlar 1989 och 2008, räcker inte längre till för dagens behov.
Det nya resecentret och de kompletterande infrastruktursatsningarna är tänkta att inte bara förbättra servicen för resenärer, utan också säkerställa att Tammerfors kan fungera som en modern transportnod i ett allt mer elektrifierat och kapacitetskrävande järnvägsnät.
Källor: Yle, Väylävirasto, Finlands regering, Kreate, Tammerfors stad.