Lyon rustar för framtiden med nya superspårvagnar

De nya 43-metersvagnarna produceras helt och hållet i Frankrike av Alstom och kommer att kunna ta upp till 300 passagerare – motsvarande fyra bussars kapacitet. Bild: Alstom

I Lyon, Frankrike, startar snart arbetet med att förlänga plattformarna på spårvagnslinje T2. Detta görs för att göra plats för nya, längre spårvagnar på 43 meter som ska börja rulla på både linje T1 och T2. Dessa nya vagnar kommer att öka kapaciteten med över 30 procent och markera ett stort steg framåt för kollektivtrafiken i staden.

SYTRAL Mobilités, som ansvarar för kollektivtrafiken i Lyon, har som mål att kraftigt utöka och förbättra det ovanjordiska nätverket med effektiva och hållbara transportlösningar. Planerna inkluderar inte bara nya spårvagnar utan även tillkomsten av tre nya linjer – en förlängning av T6 samt helt nya T9 och T10 – samt förbättringar av befintliga linjer.

Bruno Bernard, ordförande för både Metropolen Lyon och SYTRAL Mobilités, förklarar att dessa åtgärder kommer att ge nätverket en helt ny dimension och göra det mer sammanlänkat och attraktivt.

- Att öka kapaciteten på de befintliga linjerna T1 och T2, med en totalbudget på 27 miljoner euro, kommer att förbättra både komforten och säkerheten för våra resenärer, säger han.

Längre vagnar

För att genomföra dessa planer har SYTRAL Mobilités beställt 35 nya spårvagnar som är 43 meter långa. Dessa förväntas tas i bruk över hela nätet från 2025 och framåt. De nya vagnarna kommer att öka kapaciteten avsevärt jämfört med de nuvarande 32-metersvagnarna.

För att de längre vagnarna ska få plats, kommer plattformarna vid 29 stationer på linje T2 och 7 stationer på linje T1 att byggas ut. Arbetet inleds den 5 februari på linje T2, och de nya vagnarna planeras att gradvis tas i drift från 2025. Linje T1 kommer att börja byggas om 2025 för att kunna ta emot de nya vagnarna året därpå.

Linje T2, som dagligen används av 87 000 passagerare och är nätets näst mest trafikerade linje, kommer att se en kapacitetsökning på 30 procent i slutet av 2025. Byggstart för plattformsutbyggnaden är satt till den 5 februari 2024 vid stationerna Centre Berthelot, Desgenettes och Cordière, med fortsättning vid andra stationer.

Omgestaltning av korsningar

Utöver plattformsutbyggnaden inkluderar projektet även säkerhetsåtgärder som omgestaltning av korsningar och borttagning av vissa träd. Specifika åtgärder vid station Perrache planeras i mars 2024, i samarbete med Metropolen Lyons arbete. Även vagnhallen i Saint-Priest kommer att anpassas för de nya vagnarna.

Med bekväma ergonomiska säten, luftkonditionering och ett effektivt övervakningssystem kommer dessa vagnar att erbjuda högsta möjliga komfort och säkerhet. Anpassningar som handtag och rampar är speciellt utformade för att underlätta passagerarflödet, och den omformade fronten på vagnarna ger bättre skydd för fotgängare och cyklister samt förbättrad sikt för föraren.

Med dessa åtgärder stärker Lyon sin position som en föregångare inom hållbar och effektiv kollektivtrafik.

Källor:  Metropolen Lyon/ SYTRAL Mobilités