HS2: Förslag på privat finansierad förlängning av sträckan mellan Birmingham och Manchester

Karta över den år 2023 inställda höghastighetssträckan Birmingham-Manchester HS2, som visar fas 2a och 2b och Golborne Link. Klicka på krysset högst till vänster för större och mer komplett bild. Karta: Wikipedia Common, kredit: Cnbrb och ytterligare en författare

Borgmästarna i Birmingham och Manchester har presenterat en partipolitiskt neutral plan för att återuppliva den avbrutna norra sträckan av höghastighetsbanan HS2, med stöd av privata investeringar.

Efter att Storbritanniens premiärminister Rishi Sunak i oktober 2023 avbröt fas 2 av HS2-projektet, söker nu borgmästarna Andy Street och Andy Burnham diskussioner med transportminister Mark Harper om möjligheterna att återuppta projektet.

De privata kan finansiera

Andy Street har uttryckt till Daily Express att ett nytt höghastighetsprojekt eller en utvidgning av den befintliga järnvägsförbindelsen i norr i stor utsträckning kan finansieras av privata sektorn.

- Borgmästarna i de båda regionerna leder projektet, men naturligtvis med stöd från regeringen, sade han.

- Genom att bjuda in privata sektorn att spela en så stor roll som möjligt kan vi avsevärt minska kostnaderna för staten. Vi måste vara realistiska. Att säga att det inte skulle kosta statskassan något är antagligen inte realistiskt, men vi vill verkligen att det ska kosta betydligt mindre.

Vill rädda förbindelsen

Enligt rapporter kan järnvägsföretag stå för de initiala kostnaderna för en ny sträcka, men en viss del av finansieringen skulle fortfarande behöva komma från skattebetalarna. De ledande industrierna Arup och Mace Engineering är redo för samtal som syftar till att skaffa privat finansiering för att rädda förbindelsen mellan Birmingham och Manchester.

Järnvägsförbindelsen skulle kunna ansluta slutet av HS2-sträckan i Staffordshire, norr om Birmingham, till Stockport, som är tänkt som slutstation för höghastighetsnätet.

Källa: Network Rail