Det nya tåget ska testas 2024 med målet att ersätta dieseltågen i Tyskland. I dag är omkring 40 procent av det tyska järnvägsnätet inte elektrifierat, vilket gör att man förlitar sig på fossildrivna tåg på sträckorna.
Vi ser en marknadspotential på 10 000 till 15 000 tåg i Europa som kommer att behöva ersättas de närmaste 10-15 åren, med 3 000 bara i Tyskland, säger Michael Peter, chef på Siemens Mobility.
Prototypen kommer att utrustas med bränsleceller som använder vätgas och syre för att skapa elektricitet, som driver tåget framåt. Den ska även kunna använda batterier eller få ström från kontaktledningar, beroende på var i järnvägsnätet tåget ska användas.
Testet sker på en bana utanför Stuttgart i Baden-Württemberg.
Det nya tåget ska kunna tankas på 15 minuter, nå 60 mil och har en högsta hastighet på 160 kilometer i timmen.
Sedan tidigare finns vätedrivna tåg av franska Alstom i trafik i nordöstra Tyskland. För någon vecka sedan meddelade japanska Toyota att man tillsammans med Hitachi och järnvägsbolaget JR East utvecklar rälsfordon som drivs av bränsleceller.