FRMCS: Framtiden för Finlands järnvägskommunikation

För att hantera övergången till FRMCS har Finland antagit en bäraroberoende strategi för järnvägsröstkommunikationstjänster. Foto: Siemens Mobility

Markku Voutilainen, Seniorinspektör och projektledare vid Finlands Transportinfrastrukturbyrå (FTIA), ger här en inblick i hur Finland förbereder sig för Future Railway Mobile Communications System (FRMCS), ett nytt system för järnvägskommunikation. Denna omställning innebär en komplex process med osäkerhet kring specifikationer och implementeringstidplaner.

FRMCS är i en intensiv utvecklingsfas och utformas för att ersätta det nuvarande systemet för järnvägssäkerhetskommunikation i Finland. Systemet kommer att kräva en ny lösning för röst- och datakommunikationstjänster. Tidsplanen är preliminär och baseras på antaganden och uppskattningar på grund av många beroenden som delvis är utanför FTIAs kontroll.

Anpassning till 5G

Specifikation och standardisering av FRMCS är en komplex process som involverar flera aktörer och kräver harmonisering av tekniska standarder inom EU. Detta inkluderar också anpassningar i de globala 5G-standarderna, som utvecklas av 3rd Generation Partnership Project (3GPP) och kompletteras av europeiska standarder som specificeras av European Telecommunications Standards Institute (ETSI).

När det gäller röstkommunikation har Finland övergått till att använda ett offentligt nöd- och katastrofskyddsnätverk (PPDR) för järnvägssäkerhetsrelaterad röstkommunikation. Utmaningen är att hitta en ny lösning för cirka 5 000 järnvägsmobila användare innan TETRA-nätverket stängs ned.

Enhetlig kommunikations- och applikationsplattform

För att kunna hantera övergången till FRMCS har Finland antagit en bäraroberoende strategi för järnvägsröstkommunikationstjänster. Det innebär användning av en enhetlig kommunikations- och applikationsplattform, kallad Unified Railway Communication Application (URCA), som sammanfogar GSM-R, TETRA och offentliga mobilnät.

Det Digirail-projektet som initierats av det finska transport- och kommunikationsministeriet har som mål att införa ett modernt, radiobaserat tågkontrollsystem för hela järnvägsnätet fram till 2040-talet. Detta innefattar ersättning av det befintliga klass B-systemet med European Rail Traffic Management System (ERTMS) och utvärdering av FRMCS baserat på 5G-teknik.

Avgörande roll

Voutilainen understryker att FRMCS kommer att spela en avgörande roll i Finlands järnvägsinfrastruktur och bidra till en säkrare och mer effektiv järnvägstrafik. Han påpekar att 5G-tekniken kommer att öppna nya möjligheter som inte var möjliga med det tidigare GSM-R-systemet.

Källa: Finlands Transportinfrastrukturbyrå (FTIA)