Lågkonjunkturen sänker trafiken i svenska hamnar

Skellefteå Foto: Skellefteå kommun

Sjöfartsverkets senaste statistik visar tydliga tecken på påverkan från den rådande lågkonjunkturen. Antalet passagerare som rest till eller från svenska hamnar minskade med över fem procent under tredje kvartalet 2023, jämfört med samma period året innan. Även godsvolymerna har sjunkit och ligger på en lägre nivå än tidigare år.

Under det tredje kvartalet 2023 var antalet passagerare som använde svenska hamnar något över åtta miljoner. Detta innebär en minskning med över fem procent jämfört med tredje kvartalet 2022. Det är värt att notera att detta utgör en förändring i trenden, efter en tidigare betydande ökning av passagerartrafiken under de första sex månaderna av året. Totalt sett har passagerartrafiken under året hittills ökat med två procent jämfört med föregående år.

Nedgången påverkar även kryssningsindustrin, där antalet kryssningsfartyg som besökte svenska hamnar minskade med hela 32 procent under det tredje kvartalet, jämfört med samma period föregående år. De mest påverkade hamnarna inkluderar Stockholm, Visby och Karlskrona, vilket i sin tur har en negativ inverkan på besöksnäringen.

– Framför allt drar sig amerikanska kryssningspassagerare att välja Östersjön som läget ser ut. Över lag ser vi en nedåtgående trend för passagerartrafiken beroende på lågkonjunkturen, säger Niclas Härenstam, kommunikationsdirektör på Sjöfartsverket.

Mot strömmen går hamnarna Grisslehamn, Trelleborg och Oskarshamn där passagerarna istället ökar.

Godsvolymerna i de svenska hamnarna minskade med fyra procent under det tredje kvartalet jämfört med samma period förra året, en minskning som legat relativt stabil under året. Totalt lastades och lossades drygt 37 miljoner ton gods under det tredje kvartalet 2023, vilket är en minskning med cirka 1,6 miljoner ton jämfört med samma period förra året.

– Eftersom nio av tio varor av Sveriges import och export någon gång går via sjöfart är godsvolymerna en bra temperaturmätare på konjunkturläget, säger Niclas Härenstam.

Om Sjöfartsverkets statistik

Informationen är baserad på inkomna farledsdeklarationer till Sjöfartsverket för avgiftspliktiga fartyg med storlek 300 GT, bruttodräktighet (kubikmeter innesluten volym) eller större som lastat eller lossat passagerare eller gods i Sverige enligt Sjöfartsverkets avgiftsmodell.

Sjöfartsverkets statistik är indelad efter hamnstäder enligt LOCODE, FN:s kod för handels- och transportplatser, ett geografiskt kodningssystem som utvecklats och underhålls av FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE).

Källa: Sjöfartsverket