Svårt att sälja och köpa elbilars begagnade batterier

Begagnade batterier från elbilar klassas som avfall enligt dagens handelsregler, vilket medför begränsningar vid export och import. Foto: Kommerskollegium

Uttjänta batterier från elbilar skulle kunna bidra betydligt mer i den gröna omställningen. Men dagens handelsregler innehåller kraftiga begränsningar för hur företag och länder kan sälja och köpa begagnade litiumjonbatterier. Det visar en ny utredning från Kommerskollegium, som föreslår att reglerna moderniseras.

Efterfrågan på litiumjonbatterier bedöms stiga kraftigt i takt med att bilar, lastbilar och andra fordon framöver kommer att drivas med el i stället för med fossila bränslen. Att kunna köpa och sälja begagnade elbilsbatterier blir en viktig del i att kunna möta den stigande efterfrågan. Men i dag finns begränsningar för handeln, visar Kommerskollegiums utredning.

Begagnade batterier klassas till exempel som avfall enligt dagens handelsregler, och reglerna för handel med avfall innehåller kraftiga begränsningar för att skydda miljön. Många företag och branschorganisationer som vill handla med begagnade batterier behöver dessutom hantera flera olika komplicerade regelverk för att ens kunna sälja eller köpa batterier.

– Vi ska inte sänka miljöskyddet. Däremot är en del äldre regler enbart inriktade på miljöskydd och tar inte alls in handelsaspekter. Så vissa regler skulle kunna justeras och bli mer moderna så att handeln kan hjälpa till i övergången till en mer hållbar, cirkulär ekonomi, säger Isaac Ouro-Nimini, utredare på Kommerskollegium.

Källa: Kommerskollegium