Rullar ut Europas första storskaliga laddningsnätverk för tunga fordon

Bygger ut 1 700 laddpunkter för den tunga trafiken under de kommande fem åren. Foto: Milence

Commercial Vehicle Charging Europe, det samriskföretag som bildats av Volvo Group, Daimler Truck och Traton Group, börjar verka under varumärket Milence. Genom att rulla ut Europas första storskaliga offentliga laddningsnätverk för tunga lastbilar och turistbussar kommer Milence initialt att fokusera på laddningsplatser i Nederländerna, Tyskland, Frankrike, Belgien, Spanien, Italien, Norge och Sverige.

Ungefär en fjärdedel av EU:s vägtransportutsläpp kommer från tunga fordon. De senaste genombrotten inom batteri- och laddningsteknik gör batterielektriska lastbilar till den ledande lösningen för att minska utsläppen inom denna sektor. Långdistansbatterielektriska lastbilar, med räckvidder på mer än 400 kilometer och kapabla att ladda sina batterier helt under en förarens obligatoriska 45-minuterspaus, kommer in på den europeiska marknaden år 2024.

– Det är därför det inte finns någon tid att slösa, och vi måste börja före marknaden med utbyggnaden av minst 1 700 laddpunkter under de kommande fem åren. Redan idag är batteridrivna lastbilar det mest energieffektiva och hållbara alternativet för vägtransporter", förklarar Van Niersen. Dessutom kommer batterier på plats vid laddstationer att göra det möjligt för lastbilar att använda lagrad grön energi, vilket minskar efterfrågan på toppenergi. På så sätt kan Milence minska överbelastningen på elnätet, balansera efterfrågan och erbjuda en pragmatisk lösning för den nuvarande nätstockningen i många länder, förklarar vd Anja van Niersen

Den nuvarande laddningsstandarden gör att vissa tunga lastbilar kan laddas helt på under 90 minuter, Det nya Megawatt Charging System att göra det möjligt att ladda en 40-tons lastbil på 30-45 minuter medan förarna tar deras obligatoriska paus.

– Bara genom att köra längs Europas motorvägar blir detta uppenbart. Lägg till en brist på nästan en halv miljon lastbilschaufförer och 40 000 saknade parkeringsplatser för lastbilschaufförer, är det uppenbart att det finns mycket utrymme för förbättringar inom vägtransportsektorn, säger säger Van Niersen.

– Med gynnsamma EU-regler, lägre ägandekostnader, förbättrade arbetsförhållanden för lastbilschaufförer och utbyggnaden av ett Europaomfattande megawatt-laddningsnätverk förväntar vi oss att batteridrivna lastbilstransporter kommer att förändra vägtransportbranschen under de kommande åren.

Milence Milence grundades i juli 2022 som ett joint venture mellan Daimler Truck, TRATON GROUP och Volvo Group och är dedikerade till att göra vägtransporternas framtid fossilfri. Genom att bygga och driva minst 1 700 högpresterande offentliga laddstationer i Europa till 2027, är dess uppdrag att stödja och påskynda övergången till nollutsläpp tunga fordon i Europa. Med 500 miljoner euro i initial finansiering kommer man att leverera hållbar energi till alla batterielektriska tunga lastbilar och turistbussar, oavsett märke.