Sjöfartsverket redo att köpa nya isbrytare

Aker Arctic/Sjöfartsverket: Illustration av hur Sveriges nya isbrytarna kan se ut.
Aker Arctic/Sjöfartsverket: Illustration av designen för Sveriges nya isbrytare.

Tre av Sveriges fem isbrytare är snart 50 år gamla och behöver bytas ut för att undvika haverier, enligt Sjöfartsverket.

"De nya isbrytarna är efterlängtade och vi står inom kort redo att upphandla och påbörja byggnationen", säger Fredrik Backman, rederidirektör på verket i ett pressmeddelande.

De nya isbrytarna ska kunna bryta en upp till 32 meter bred ränna, i stället för dagens 24. De är också anpassade för fossilfria bränslen som minskar utsläppen i drift med minst 70 procent, enligt Sjöfartsverket, som tillsammans med sin finländska motsvarighet Trafikledsverket planerat för fartygen.

De väntas vara i drift tidigast 2027, men först måste finansieringen lösas.

En isbrytare beräknas kosta 1,4–1,7 miljarder kronor. Priset är dock osäkert då valutakurser och marknadspriset på stål varierar. Även valet av bränslealternativ och därmed motortyp återstår.

Kostnaden är också beroende av hur många fartyg som beställs. Finland är ännu inte redo att köpa nya isbrytare, enligt Sjöfartsverket.

"Isbrytare är mycket speciella fartyg och genom att göra utvecklingsarbetet gemensamt med våra kollegor i Finland så sänker vi kostnaderna. Vi har dessutom redan ett gott operationellt samarbete med Finland om isbrytningen i Kvarken", säger Backman.