Elsparkcykeln här för att stanna

Bestämda parkeringsplatser skapar ordning på sparkcyklelkaoset. Foto: Voi

De både älskade och hatade elsparkcyklarna kommer att bli kvar. Trots att många ropar på förbud så kommer elsparkcykeln att bli en del av stadens nya mobilitet. Skälet är att elsparkcykeln fyller ett tomrum i transportkedjan som inte kollektivtrafiken kan ersätta. Det handlar om samma dilemma som i e-handeln, nämligen last mile-problematiken.

Krönikör Peter Höök

När vägen till tunnelbanan eller busshållplatsen är lite för lång för att gå och egentligen för kort för att ta bilen så frestas allt för många att ändå köra och när man väl sitter i bilen så kan an lita gärna köra hela vägen. Detta mönster visar flera resvaneundersökningar. Elsparkcykeln är ett givet komplement till kollektivtrafiken för kortare sträckor.

Det handlar alltså om kortdistansmobilitet men också om miljö. Ju fler som väljer elfordon dess bättre och ju fler som åker kollektivt desto mer förbättras den. Många försök pågår för närvarande att utveckla kortdistansmobilitet med självkörande fordon. Men än så länge ligger projekten på försöksstadiet och hålls inom avgränsade områden och ofta med en säkerhetsförare ombord.

Men ropen skallar på att förbjuda elsparkcykeln. Slarvigt parkerade cyklar och cyklar slängda på trottoarer och promenadstråk är ett irritationsmoment. Olyckor med vårdslösa förare spär på kritiken. Elsparkcykeln hör inte hemma i stadsmiljön menar många. Men kritiken riktar sig åt fel håll. Det är inte elsparkcykeln som det är fel på utan handhavandet.

bild
Scootern som transportmedel för personlig mobilitet är ingen nyhet. Bilden är från 1916. Arkivbild

I september 2020 fanns 14 000 elsparkcyklar till uthyrning enligt elsparkcykelföretagens rapportering till Trafikkontoret i Stockholm. Under sommaren 2021 har det skett en kraftig ökning. Sedan juli förra året har antalet ökat till 21 000 cyklar i Stockholm.

Nu föreslår den grönblåa majoriteten i Stockholm att antalet elsparkcyklar ska halveras och att endast tre bolag ska få tillstånd att bedriva verksamheten efter årsskiftet. Skälet, enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP), är att det finns på tok för många elsparkcyklar i staden och att det är kaosartat på vissa gator. Förslaget är beroende av ett regeringsbeslut så det är osannolikt att det kommer att gå igenom.

Problemet med slarvigt slängda elsparkcyklar har man löst på flera håll. I Paris och Köpenhamn, för att ta några exempel, har man inrättat så kallade Hot Spots – parkeringsplatser avsedda för elsparkcyklar. Lämnar inte föraren cykeln på rätt parkeringsplats så blir det dyrt vilket är ett incitament att sköta parkeringen efter sin resa. Den som lämnar en elsparkcykel i Köpenhamn på annan plats än de bestämda parkeringsplatserna får böta motsvarande 450 svenska kronor vilket dras på förhyrarens kreditkort. Förhoppningen är att det nya parkeringsregelverket ska sätta stopp för problemen med elsparkcyklar som ligger slängda på bland på trottoarer och cykelvägar.

bild
Brevbärarna i Brooklyn i New York använde Autopeder för att smidigt ta sig fram i staden. Arkivbild

Elsparkcykeln bidrar till att lösa ett logistiskt problem. Nymodigheter när det gäller transporter har i alla tider kritiserats. Tåget, bilen och inte minst den vanliga cykeln var föremål för allmänhetens kritik när de först introducerades. Självklart måste problemen med elsparkcyklarna åtgärdas. Det måste till rimliga regler för hur man handskas med cyklarna. Men förbud är inte en bra väg att gå om man vill utveckla stadens e-mobilitet.