Den sista pusselbiten över älven till Hisingsbron

Hisingsbrons lyftspannnärmar sig Göteborg. Visionsbild: Göteborgs Stad

Det 750 ton tunga lyftspannet till Hisingsbron är påväg mot Göteborg. Det är den sista leveransen av stål till den nya bron och det är nu som stadens nya bro ska länkas ihop över älven.När det stora skeppet, UHL Future, kommer från Sevilla lastat med Hisingsbrons lyftspann lägger det till i Frihamnen. Där lastas lyftspannet om till en pråm som vanligtvis trafikerar Nordsjön och som med sina 90 gånger 27 meter är den största pråm som någonsin har gått upp i älven.

Sedan är det dags att transportera lyftspannet under Götaälvbron. Eftersom lyftspannet är bredare än farleden behöver det transporteras utanför farleden, där Götaälvbron inte är lika skyddad.

– Det blir trångt när vi går igenom Götaälvbron med lyftspannet. Öppningen är 44 meter och lyftspannet är 41 meter brett, så passagen måste ske väldigt lugnt och kontrollerat, säger Susanne Wiberg, projektledare på trafikkontoret för byggnationen av Hisingsbron.

När pråmen har passerat under Götaälvbron lägger den till vid kajen vid Gullbergsstrand, där förberedande arbeten görs inför monteringen. Bland annat ska lyftspannet få sin beläggning, temporära räcken och kontaktledningsstolpar. I juli monterades de fyra pylonerna till Hisingsbron. Montage av lyftspannet är planerat till slutet av augusti. Då stängs farleden runt arbetsområdet under sju dagar.

– Bästa platsen för att följa arbetet med lyftspannet är uppe på Götaälvbron, vid Lilla Bommen eller från parkeringen längs med Gullbergs Strandgata, säger Susanne Wiberg.