2006 gick myndigheter, företag och universitet samman i projektet KNEG, Klimatneutrala godstransporter på väg, för att med gemensamma insatser och åtaganden minska sina koldioxidutsläpp från godstransporter. Årets utvärdering visar att KNEG-samarbetet under 2009 lyckades öka koldioxidbesparingen med mer än 50 procent jämfört med 2008.
Det långsiktiga målet är en halvering av koldioxidutsläppen fram till 2020. En sammanställning av insatserna under det senaste året visar att man är på rätt väg för att nå detta mål. Under 2009 ökade parterna inom KNEG koldioxidbesparingen med 70 000 ton, från 2008 års 120 000 ton till 190 000 ton.
– Klimatfrågan och dess lösningar är ofta teknikorienterad där olika teknikers potentialer och kostnader vägs mot varandra. En orsak till det positiva resultatet är att deltagarna i projektet konsekvent har använt en kombination av olika tekniska lösningar som redan finns och då blir radikala minskningar möjliga, säger Anders Ahlbäck, vid Göteborgs Miljövetenskapliga Centrum, GMV, och kommunikatör för Chalmers styrkeområde Transport.
Hittills har åtaganden inom insatsområdet "Effektivare fordon" gett det största bidraget av minskade utsläpp för godstransportsektorn. Det är i synnerhet ökad bränsleeffektivitet för lastbilar som står bakom resultatet. Jämfört med 2008 bidrar nu även "Effektivare transporter" till resultatet, där flera av de nya medlemmarna har genomfört åtaganden för att effektivisera logistik, optimera rutter och lasta mer gods på varje fordon.
– Att samarbete gör skillnad är ingen nyhet, men att det kanske också är nyckeln till att nå de klimatmål samhället formulerar är mindre tydligt. Inom KNEG delar deltagarna kunskap, erfarenheter och risk och visar vad som är möjligt, vilket gör KNEG till en plattform som kan inspirera aktörer även utanför samarbetet att dra nytta av den kunskap och erfarenhet som byggs upp, säger Anders Ahlbäck.