Fordonsnavigatorer tappar mark

Fordonsnavigatorer kan snart vara förpassade till historiens skräpkammare, som andra föredettingar till framtidstekniker som MP3-spelare. Allt fler fordonstillverkare satsar på inbyggda navigatorer. Även smarta telefoner med appar som Google Maps plockar marknadsandelar på de traditionella navigatorernas bekostnad. En av de största aktörerna på marknaden, Garmin, tycks sakta med säkert lämna sin traditionellt viktigaste marknad.

I dag härrör en tredjedel av företagets intäkter från GPS-produkter som inte har något med bilar att göra. Det största enskilda segmentet är GPS-enheter som vänder till friluftsentusiaster, vilket kan vara alltifrån cyklister och golfare till jägare och hundägare som vill kunna spåra sin husdjur med GPS. Garmin säljer också en hel del inbyggda GPS-er till fartyg, flygplan och helikoptrar.

Och Garmins nya strategi verkar betala sig. Även om försäljningen av fordonsnavigatorer sjönk med 5 procent under 2011, ökade företagets totala försäljning med 9 procent mot föregående år.