Stor potential för reducerade transportkostnader

Foto: Per-Erik Adamsson
Foto: Per-Erik Adamsson

Under september genomförde Sonat AB en enkätundersökning om Freight Management.
Undersökningen vände sig till logistik- och transportansvariga i 200 av Sveriges största
exportföretag och hade som syfte att kartlägga hur företagen fattar beslut om sin
transportverksamhet och hur de ser på utvecklings- och förbättringsmöjligheter i
transportverksamheten.

Undersökningen fokuserade både på inbound- och outboundflöden i verksamheten, det vill säga både transporter in till den egna verksamheten och den utgående distributionen till
återförsäljare och slutkunder.  

– Undersökningen visar att förbättringspotentialen är stor, särskilt för inbound-flöden, säger
Sonats vd Kjell Rundqvist, i en kommentar.  

En stor andel av de tillfrågade ser en stor potential för reducerade transportkostnader
genom ett mer systematiskt och aktivt sätt att arbeta med sina inbound- och
outboundflöden.
  
– Det är påtagligt att företagen generellt sett är mer nöjda med sina outboundflöden än
med flödena inbound. Detta stärker vår uppfattning att inboundtransporter är ett
bortglömt område med stor effektiviseringspotential. En orsak till detta är att transporten
ofta är inkluderad i varupriset och därför inte syns, säger Kjell Rundqvist.  

Av undersökningen framgår även att beslutsfattande vid upphandling av transporter i
allmänhet sker i logistikfunktionen, men att det ofta sker i samverkan mellan flera funktioner.
För inboundflöden är oftare inköpsfunktionen ansvarig för upphandlingen. När det gäller design och utformning samt införande och implementering av transportlösningar så är det i allmänhet logistikfunktionen som är ansvarig 39,5 procent, men 30,5 procent uppger att flera funktioner samverkar kring detta.

Det slutliga valet av transportör görs oftast av logistikfunktionen, 33,5 procent, men även här
uppger nästan en tredjedel, 27,5 procent, att beslutet fattas gemensamt av flera funktioner. De
tillfrågade företagen jämför/konkurrensutsätter sina befintliga transportörer i genomsnitt
vartannat år (41 procent), men en stor andel gör det varje år (19 procent).