Jernhusen visar upp modern kombiterminal

Konceptbild: Jernhusen
Konceptbild: Jernhusen

På Logistik & Transport kommer Jernhusen för första gången att visa konceptet för effektiva och moderna kombiterminaler i form av en modell i skala 1:300. Genom att utveckla terminaler med kranar, lager och crossdocking intill järnvägen vill Jernhusen bidra till en fördubbling av kombitrafiken till 2020.

– Vi ser på kombiterminalen som en viktig del i logistikkedjan. Därför utvecklar vi ständigt våra kombiterminaler. De stora terminalerna i Stockholm och Göteborg kan bli moderna kranterminaler inom 1-3 år, säger Olle Huusko, affärsområdeschef på Jernhusen.

Jernhusens satsningar på att utveckla lager- och logistikfastigheter i anslutning till sina kombiterminaler ska ge effektivare godshantering. För de som väljer tåget i sina transportupplägg ges även möjlighet att ytterligare minska sina vägtransporter när lager och crossdocking ligger intill järnvägen.

Flera utvecklingsprojekt är nu i startgroparna. Bland annat i Helsingborg där Jernhusen planerar en ny kombiterminal på en befintlig terminalfastighet. Stockholm Årsta kombiterminal står även på tur att utvecklas för att erbjuda crossdocking.

– Fördelen med crossdocking på kombiterminaler är att transporterna på sikt kan ske i princip utan koldioxidutsläpp, då gods som fraktas på tåg omlastas på terminalen för att därefter distribueras ut lokalt med el- eller biogasbilar. Det är miljösmart citylogistik, säger Anders Holmberg, affärsutvecklingschef på Jernhusen.