Finland rustar E18

I slutet av 2011 påbörjas ett upprustningsprojekt av en central delsträcka av Europaväg 18 i Finland, mellan Forsby och Kotka, öster om Helsingfors.

– Efter att projektet är genomfört 2015 kommer större delen av finska E18 vara en högklassig motorväg för såväl nationella som internationella transporter, säger Hannu Lehtikankare, projektledare på finska Trafikverket.

Norra Europas viktigaste väst-östligaste motorvägslänk, E18, sträcker sig mellan Craigavon i Nordirland till ryska S:t Petersburg. Den del som löper genom Finland är också landets viktigaste väg, då den täcker den befolkningsrika delen i söder inklusive huvudstadsregionen.

E18 är alltså Finlands viktigaste internationella vägförbindelse och det EU-prioriterade trafiksystemet Nordiska triangeln.

Ingår i TEN

Finlands största hamnar stöder sig på E18-förbindelsen och vägen spelar en central roll vid skötseln av handelsutbytet, transporterna och transitotrafiken mellan Finland och Europa samt Ryssland. E18 ingår därför även i det transeuropeiska TEN-nätet (Trans- European Networks).

Nya körbanor

E18, som även på vissa sträckor i Finland har det regionala namnet Riksväg 7, byggs om till motorväg mellan Forsby (på finska, Koskenkylä) och Kyminlinna i Kotka i regionen Östra Nyland. På avsnitten från Forsby till Lovisa samt från Heinlax till Kyminlinna i Kotka byggs den nuvarande motortrafikleden ut med en andra tvåfilig körbana. I Kotka byggs en ny planskild anslutning vid motorvägen i Jumalniemi. Mellan Karhula och Rantahaka förbättras nuvarande bullerskydd.

Skapar nya jobb

- Den nya vägsträckan förbättrar både trafiksäkerheten och miljön, men ger även det regionala näringslivet goda förutsättningar att utvecklas, motorvägen betjänar näringslivets transporter, leder nya kundflöden till området och ger även möjlighet till en mångsidigare näringsstruktur. säger Lehtikankare.

Finska Trafikverket spår också att den utvecklade markanvändningen kommer att skapa cirka 1 500 permanenta arbetsplatser. Bland annat så har nya arbetsplatser planlagts i samband med de planskilda anslutningarna i Lovisa östra, Strömfors, Pyttis, Heinlax och Jumalniemi.

Livscykelmodellen

Totalkostnad för projektet är enligt Lehtikankare satt till 650 miljoner euro, varav en stor del finansieras via transaktionsmodellen ”livscykelmodellen” ett begrepp motsvarande PPP som används i Finland.

Livscykelmodellen är en finsk tillämpning av samarbete mellan beställaren (staten) och privata tjänsteleverantörer. Entreprenaden omfattar finansiering, detaljprojektering, byggande och underhåll. Entreprenören ersätts i efterhand med serviceavgifter under en tid av 20–25 år.

Enligt Finska Trafikverket så visar tidigare erfarenheter att livscykelmodellen har lett till snabba och kostnadseffektiva genomföranden i stora projekt. Även EU-kommissionen rekommenderar särskilt medlemsländerna att främja användningen av denna upphandlingsform som ett led i den ekonomiska stimulansen och långsiktiga strukturomvandlingen.

 

Fakta

E18 Forsby-Kotka

●● Ny motorväg 36 km

●● Utbyggnad av motortrafikled til motorväg 17 km

●● Nya planskilda anslutningar 7 st

●● Förbättring av nuvarande planskilda anslutningar 3 st

●● Rastplatser 3 st

●●GC-leder 19 km

●● Övriga väglösningar 52 km

●● Broar 63 st

●● Bullerskydd 37 km

●● Grundvattenskydd 4 km

●● Marknadsbackens tunnel 500 m

●● Vägsidesstödd telematik Borgå–Kotka 87 km