En ny rapport från Stockholms Handelskammare, som tagits fram av konsultföretaget WSP, visar att utbyggd tunnelbana till Norra stationsområdet och vidare till Täby blir billigare och bättre än den tänkta kombinationen spårväg och pendeltåg.
Stockholms Hamndelskammare menar att huvudstadsregionen är landets tillväxtmotor och växer enligt rapporten med två SL-bussar varje dag. Trafiksystemet som redan är överbelastat ska därmed frakta hundratusentals nya resenärer. Det kräver nya satsningar på kapacitetsstark kollektivtrafik.
- Längre tunnelbana ger kortare bilköer. Tunnelbanealternativet ger kortare restider och bättre tillgänglighet för hela nordostsektorn. Dessutom blir det billigare. Om vi ska klara klimatmålen och hålla biltrafiken i schack måste tunnelbanenätet byggas ut. SL behöver nu fatta rätt beslut om den kollektivtrafiklösning som ger bäst förutsättningar för huvudstadsregionens framtida utveckling, säger Anna Wersäll, tf analyschef vid Stockholms Handelskammare.