Den rekordkalla decembervintern sätter dubbel press på oljetransporterna i Östersjön. Efterfrågan på olja ökar. I OECD-länderna förbrukas en extra miljon fat per dag under en kall vinter. Det gör att Stena Bulk kan ta ett steg framåt i sina sjötransporter.
– Vi är den största oberoende redaren med istonnage just nu. Åtta av de tolv stora tankfartyg vi har i trafik i området har högsta isklassen 1A, säger Stena Bulks vd Ulf G. Ryder.
Vädret och isläget skapar störningar och förseningar i tanktrafiken. Istäcket i Östersjön är t ex redan i början av januari 2011 mer utbrett än det var under februari 2010. I detta läge blir Stena Bulks expertis och tonnage bokstavligt talat värd sin vikt i svart guld för oljebolagen och befraktarna.
Med experter på issjöfart både i Göteborg och vid det kontoret i Helsingfors är utgångsläget mycket bra för Stena. Stena Bulks isklassade flotta är dessutom både ung och modern.
Säkerheten och tillförlitligheten har varit i skarpt fokus vid beställningen av alla nya fartyg. Stena Bulk har i dagsläget totalt tolv fartyg i Östersjötrafik. Nio av dem är klassade för istrafik, varav åtta med högsta isklass 1A, Detta innebär att de är godkända svåra förhållanden med mer än 50 centimeter tjock is.
– Merparten av flottan är vår egen. På de fartyg vi hyr in tillförs extra personal med speciell iskompetens på bryggan, säger Ulf G. Ryder.
Hamnen Primorsk är navet i den ryska utskeppningen i regionen. Stena Bulk har i dag en marknadsandel på 20 procent av de 100 miljoner ton olja som årligen transporteras i Östersjön.
– Nu ser vi resultatet av vår målmedvetna satsning på issjöfart och Östersjön. Vår kontraktsportfölj är mycket välfylld och fartygens intjäningsförmåga är hög. En 100 000-tons Aframax seglar i nuläget in mellan 70 000 och 100 000 dollar per dag. Jämför det med 20 000 dollar per dag i varma vatten så blir det kristallklart var den stora lönsamheten finns just nu, säger Ulf G. Ryder