En ny järnvägsförbindelse planeras i Finland

Borgåbanan, som ligger öster om Sibbo, går från Olli till Borgås historiska centrum. Foto: Wikipedia
Borgåbanan, som ligger öster om Sibbo, går från Olli till Borgås historiska centrum. Foto: Wikipedia

Spårbunden persontrafik mellan finländska orter Nickby i Sibbo och Kervo kan bli verklighet inom en rätt snar framtid. Utredningar över behovet är på gång.

Sibbo, som är en starkt expanderande kommun öster on Finlands huvudstad, förhandlar med Kervo stad, Helsingforsregionens trafik, Nylands förbund och Trafikverket.

Det som gör att persontrafiken kan komma igång i en rätt snar framtid beror bland annat på att järnvägen redan finns och är elektrifierad. Det är samma befintliga järnvägsspår som oljetransporttågen till Sköldvik använder sig av redan nu.

- Investeringsbehovet skulle ligga mellan 13 och 15 miljoner euro, säger Kaj Lindqvist - första viceordförande för kommunstyrelsen i Sibbo till Finlands Radio.

Det som, enligt Lindqvist, skulle krävas är stationshus och några tilläggsspår på en del platser. Det är dock en mindre summa om man jämför med vad en metrosatsning från Helsingfors på 600 miljoner i södra Sibbo skulle innebära.

Borgåbanan, som ligger närmast till Sibbo, är en del av det finländska järnvägsnätet som går från Olli till Borgå centrum. Bansträckningens längd är 17,2 kilometer, den är enkelspårig, icke elektrifierad. Föreningen Borgå museijärnväg kör museitrafik med rälsbussar och ett ånglok på banan. Föreningen ansvarar även för underhållet av banan.

Sibbos kommunledning anser att tågen mellan Nickby och Kervo ska helst rulla före år 2025. Stationerna skulle ligga i Nickby och Tallmo.

- Hellre än allt annat skulle vi se att trafiken skulle komma igång före det. Vi försöker lobba för tidtabellen, säger Lindqvist.

 

Däremot kommer det att dröja betydligt längre innan ett eventuellt metrospår byggs från Helsingfors via Majvik till Söderkulla i södra Sibbo. Ett årtal som nämnts i sammanhanget är 2040.

 

Källa: Finlands Radio