Resor med kollektivtrafiken i Skåne ökar

Foto: Kasper Dudzik
Foto: Kasper Dudzik

Antalet resor med kollektivtrafiken i Nordostskåne har ökat med cirka 10 procent. Det visar en första rapport över resandet med både buss och tåg före och efter trafikstarten, som konsultföretaget Ramböll gjort på uppdrag av Skånetrafiken.

– Det verkar med andra ord som att en del av dem på landsbygden som inte tidigare åkte kollektivt nu tar bilen till närmaste stationsort. Det visar också kraften i de kortare restider som tåget inneburit, säger Mats Améen, chefsstrateg på Skånetrafiken.

Det var i december förra året som 10 nya stationer på flera olika banor öppnade i norra Skåne och Södra Småland. Samtidigt drogs bussnätet om i norra Skåne, och flera linjer försvann eftersom de största orterna nu fick tågtrafik i stället. De stationerna som öppnade var Bjärnum, Vittsjö och Markaryd på Markarydsbanan (Pågatåg), Ballingslöv, Hästveda, Killeberg, Diö, Vislanda på Södra Stambanan (Krösatåg) samt Önnestad på Skånebanan mot Kristianstad och Fjälkinge på Blekinge Kustbana mot Bromölla (Pågatåg).

Rambölls rapport visar att resandet ökat olika mycket på de olika banorna (sammantaget buss och tåg före och efter). Mest har resandet ökat på sträckan Hässleholm-Osby (16  procent) och Osby-Älmhult (41 procent), medan det är marginellt på Markarydsbanan (6 procent) och på sträckan Kristianstad-Bromölla (3 procent). Potentialen finns där men det kan ta tid innan tågtrafiken används och utvecklas fullt ut.

– Kvalitetsmässigt kunde starten också blivit bättre på framför allt Markarydsbanan, säger Mats Améen. I december 2015 öppnar tunneln genom Hallandsås. Då kommer godstågen inte att behöva gå över Markarydsbanan och vi kan ge våra kunder bättre anpassade tider.

– Vi ser också fram mot december i år när Pågatågen fortsätter från Bromölla hela vägen till Karlshamn och helgtrafiken på Markarydsbanan byggs ut. Och om vi så småningom kan erbjuda timmestrafik hela dagen på Södra stambanan vet vi att det också kommer att locka fler resenärer.