Transportsystemet börjar långsamt bidra till Sveriges klimatarbete, och antalet dödade i vägtrafiken var under 2013 det lägsta sedan andra världskriget. Men tillgängligheten har inte utvecklas mycket. Detta enligt Trafikanalys uppföljning av de transportpolitiska målen.
Nu lämnar Trafikanalys in sin årliga rapport över hur transportsystemet utvecklas i förhållande till de transportpolitiska målen till regeringen.
För första gången beräknas utsläppen av koldioxid från inrikes transporter vara något lägre än de var 1990. Det är ett resultat av energieffektivare fordon, och ökad andel förnybara drivmedel, främst biodiesel. Det innebär att 2013 är det första året som transportsystemet bidrar till att uppfylla Sveriges internationella klimatåtaganden.
– Om utsläpp från utrikes transporter som startar i Sverige räknas med, så är vi ännu en bra bit över nivån för 1990, säger Anders Brandén Klang, utredare på Trafikanalys. Nu gäller det att gå vidare med nya åtgärder, så att utvecklingen mot målet om en fossilbränsleoberoende fordonsflotta inte stannar av.
Rapporten visar också på den fortsatt positiva utvecklingen av trafiksäkerheten på väg, samtidigt har olyckstalen för övriga trafikslag inte minskat sedan de nya målen antogs av riksdagen 2009.
Tillgängligheten, både till nära service och mellan regioner och till andra länder, har sammantaget inte utvecklats i positiv riktning under de senaste fem åren. Undantaget är tillgängligheten för personer med funktionsnedsättning, där det i långsam takt sker en förbättring över tid.