Mellan Stavanger och Strand kommun pågår vägtunnelprojektet Ryfast. Syftet med projektet är att upprätta en färjefri förbindelse genom Høgsfjorden, mellan Nord-Jæren och Ryfylke. Arbetet med de två tunnlarna, varav en blir världens längsta undervattenstunnel för bilar, påbörjades 2012 och beräknas vara klart 2019.
Sedan 1970-talet har diskussionerna pågått kring en färjefri förbindelse mellan Stavangers tätort och Strand kommun, som separeras av Høgsfjorden. I dagsläget trafikeras sträckan av två färejelinjer mellan Ryfylke och Strand kommun på andra sidan fjorden: Stavanger–Tau och Lauvvik–Oanes. Färjorna förser drygt 20 000 invånare i fyra kommuner i Ryfylkeområdet med en förbindelse till Stavanger och det nationella transportnätet i form av riksväg E39.
Världens längsta vägtunnel under vattnet
Inom ramen för Ryfastprojektet byggs dels Ryfylketunneln, som även kallas Solbakketunneln, mellan Ryfylke och Nord-Jæren dels Hundvågstunneln mellan Hundvåg och Stavanger centrum. Projektet har en planerad byggtid på åtta år och en budget på 6,2 miljarder norska kronor. Det finansieras dels av skattemedel, dels av vägtullsintäkter.
- Ryfylketunneln blir en 14,3 kilometer lång undervattenstunnel mellan Solbakk i Strand kommun och Hundvåg i Stavanger. Tunneln är unik eftersom den blir världens längsta vägtunnel som byggs under vattenytan, säger Gunnar Eiterjord, projektledare för Ryfastprojektet på Statens Vegevesen.
Ryfylketunneln djupaste punkt byggs 290 meter under havsnivån och drygt 1,2 miljoner kubikmeter berg kommer att avverkas för att möjliggöra tunnelbygget. Tunneln beräknas kunna förkorta restiden mellan de två städerna till en tredjedel. Trafikmängden är beräknad till cirka 4 000 bilar per dag vid öppnandet och 8 000 bilar per dag innan 2035.
Hundvågstunneln blir en 5,7 kilometer lång undervattenstunnel under Byfjorden mellan Hundvåg och Stavanger. Samtliga tunnlar förses med två tunnelmynningar och två körfält i vardera riktning.
Effektivare förbindelse mellan Ryfylke och Stavangerområdet
Ett av Ryfastprojektets huvudmål är att tillhandahålla en smidigare och effektivare förbindelse mellan Ryfylke och Stavangerområdet. Trafikmängden i centrala Stavanger har nått sitt kapacitetstak, vilket bland annat förstärks av kraftiga trafikflöden i samband med att bilfärjorna lägger till vid kajen. Bilköer förekommer ofta i samband med rusningstid. I synnerhet området Hundvåg är i behov av expansion, vilket möjliggörs när Ryfastprojektet står klart 2019. Målsättningen är också att den nya vägförbindelsen ska bidra till en ökad tillväxt i näringslivet på öarna kring de berörda städerna.
Eiganestunnelen ingår inte i Ryfastprojektet, men är ett stort och viktigt projekt som bidrar till att rusta Stavangerregionen inför framtidens krav. Eiganestunneln sträcker sig mellan Schancheholen till den norra utfarten av Byhaugtunnelen. Tunnelen blir 3,7 kilometer lång och kommer att ha två körfält i vardera riktning. Utöver tunneln byggs Eiganes nord, kilometerlång fyrfälts vägsträckning från Byhaugtunnelen till Smiene på Tasta.
Eiganestunnelen har precis upphandlats, det är ännu inte klart vilka entreprenörer som får uppdraget att bygga tunneln.
– Den tekniska utmaningen i Ryfylketunneln går ut på att minimera byggtiden och att hantera stora mängder sprängd bergmassa. Några av projektets övergripande utmaningar, framförallt i Eiganstunneln, är att hantera stora trafikmängder genom anläggningsområdet och att hantera partier med liten bergövertäckning upp mot bebyggda områden, säger Gunnar Eiterjord.