E6 Dovrebanen: Norges största samverkansprojekt igång

Det norska samverkansprojektet E6-Dovrebanen, innebär att väg och järnväg byggs parallellt längs en sex mil lång sträcka mellan Oslo och Hamar. Så här är det tänkt att se ut vid Minnesund, i den södra delen av projektsträckan. Illustration: ViaNova
Det norska samverkansprojektet E6-Dovrebanen, innebär att väg och järnväg byggs parallellt längs en sex mil lång sträcka mellan Oslo och Hamar. Så här är det tänkt att se ut vid Minnesund, i den södra delen av projektsträckan. Illustration: ViaNova
Taale Stensbye och Jan Ausland är projektledare respektive bidträdande projektledare i bygget av E6-Dovrebanan. Foto: Olav Nordli
Taale Stensbye och Jan Ausland är projektledare respektive bidträdande projektledare i bygget av E6-Dovrebanan. Foto: Olav Nordli

E6:an i Norge är huvudförbindelsen mellan de norra och södra delarna av landet och efterfrågan ökar på tågtransporter mellan Oslo och Hamar. För att öka kapaciteten och rusta sig för framtidens krav satsar norska Statens Vegvesen och Jernbaneverket på ett samverkansprojekt när de bygger dubbelspår och en fyrfilig motorväg på en sträcka som motsvarar sex mil.

E6 Dovrebanen är ett samarbete mellan det norska väg- och järnvägsämbetsverken, Statens Vegvesen respektive Jernbaneverket. Projektet omfattar en fyrfilig motorväg och en dubbelspårig järnväg längs sjön Mjøsa. Syftet är att bidra till utvecklingen av det norska inlandet genom att förkorta restiden och öka kapaciteten rejält på den berörda sträckan. Vägdelen är en del av projektet E6 Gardemoen- Biri medan järnvägsdelen är en del av projektet Dovrebanen, Eidsvoll-Hamar.

Dubbelspårssträckan väntas stå klar 2024

Vägen och järnvägen löper till stora delar parallellt, vilket ytterligare förstärkte behovet av ett samverkansprojekt. Den sex mil långa sträckan mellan Eidsvoll-Hamar är i dagsläget en av Norges mest trafikerade enkelspårssträckningar. Med dubbelspår längs med hela sträckan blir restiden mellan Oslo och Hamar en timme. Samtidigt kan antalet tågavgångar dubbleras. Dubbelspåren skapar dessutom förutsättningar för såväl godståg som persontåg samt framtida höghastighetståg. Hela dubbelspårssträckan fram till Hamar väntas stå klar 2024.

- I dagsläget är det inte möjligt att öka kapaciteten när efterfrågan är som störst. Det är inte möjligt att öka antalet avgångar utan att det drabbar tågens punktlighet och hastighet. Vi planerar att stegvis öka antalet avgångar i takt med att de olika etapperna färdigställs, säger Jan Ausland, biträdande projektledare för E6 Dovrebanen.

Projektet består av tre delsträckor; Minnesund/Langset – Brøhaug, Brøhaug – Strandlykkja och Strandlykkja - Kleverud/Labbdalen. På sträckan Minnesund Minnesund/Langset – Bröhaug byggs en 6,3 kilometer lång fyrfältsväg med mitträcken. I höjd med Korslund byggs en tunnel på 630 meter i båda riktningarna. På sträckan anläggs även drygt 5,2 kilometer dubbelspårig järnväg, varav 580 meter byggs i form av en tunnel. I etappen ingår även lokalvägar, gång- och cykelvägar samt en övergångsbro över E6 samt två kulvertar under E6 och en under Dovrebanen.

Flera tunnlar ingår i projektet

På delsträckan Brøhaug – Strandlykkja byggs 5,6 kilometer fyrfältsväg, varav 2,3 kilometer byggs som en tunnel som får namnet Morskogstunneln. I delsträckan ingår en 6,8 kilometer lång dubbelspårig järnvägssträcka med två tunnlar, den 3,9 kilometer långa Ulvintunneln och den 200 meter långa Morstuatunneln. På den tredje delsträckan, Strandlykkja - Kleverud/Labbdalen, byggs 9,6 kilometer fyrfältsvägs, en vägtunnel med två tunnelrör och en längd på 650 meter, 4,75 kilometer dubbelspårig järnväg, lokalvägar, rastplatser samt gång- och cykelvägar.

Samarbetet mellan det norska vägverket och banverket har sparat många miljoner. Det har dels inneburit att man har kunnat ligga långt fram i planeringen för att undvika långa materialtransporter och dels att planeringen av projektet har varit effektiv.

- Samverkansprojektet har dessutom en positiv inverkan på trafikanterna eftersom de olägenheter som är förknippade med omfattande infrastrukturprojekt kan koncentreras till en tidsperiod snarare än två, säger Jan Ausland.

Många sprängningar i början av projektet

De förberedande arbetena inleddes 2011, medan det praktiska arbetet med de olika etapperna inleddes under våren och sommaren 2012. Såhär i början av projektet ägnar man sig mycket åt sprängning. Enligt Jan Ausland strävar man efter att stänga av E6:an och stänga ner tågtrafiken parallellt för att minimera störningarna i trafikflödet.

- Det här är Norges hittills största samverkansprojekt. På några delsträckor är samverkan en förutsättning eftersom vägpartierna är mycket smala. Det ställer krav på att järnvägen och E6:an åtgärdas parallellt. För att få till alla delar av projektet, inklusive cykelbanor och lokalvägar, krävs ett samverkansprojekt, säger Jan Ausland.