Den 17 augusti i år blev en märkesdag för det afrikanska flygbolaget Ethiopian Airlines. Då landade deras första splitter nya Boeing 787 på hemmaflygplatsen Bole International Airport i Addis Ababa. Och i slutet av september togs planet för första gången till Sverige.
Ethiopian Airlines blev därmed det första flygbolaget utanför Japan som fick ta emot en ”Dreamliner”, före flygbolag i Nordamerika och Europa. Två flygbolag i Japan, All Nippon Airways och Japan Airlines fick sina första 787 under 2011. Om allt går enligt planerna så får Ethiopian fem Dreamliner i år, av de tio som man beställt av Boeing. De fem sista planeras att levereras under 2014.
Det som skiljer 787 från tidigare byggda plan är att den till större delen är byggd av kompositmaterial. Det gör planet lättare och bränsleförbrukningen minskar med cirka 20 procent jämfört med motsvarande plan i samma storleksklass. Boeing 787 är ett långdistansplan och kan flyga upp till 15 200 km. Det innebär att planet skulle kunna flyga från Arlanda till Rio de Janeiro i Brasilien utan att mellanlanda eller till Johannesburg i Sydafrika. Och ändå inte ha nått den maximala räckvidden!
Stockholm i linjenätet
Ethiopian Airlines använder nu sin första Dreamliner för att flyga runt till alla sina destinationer, och sedan hösten 2003 ingår Stockholm i deras linjenät i Europa. För att få en bättre inblick hur det är att flyga med det nya planet begav sig Nordisk Infrastrukturs utsände iväg till Addis Ababa för att möta planet och åka med på jungfruresan till Stockholm.
Klockan är strax efter kl 21 på onsdagkvällen den 19 september när vi kommer till Bole International Airport i Addis Ababa. Etiopiens huvudstad ligger på cirka 2000 meters höjd vilket gör att det är ganska kyligt, trots att vi är i närheten av ekvatorn. Den moderna utrikesterminalen är full av passagerare, eftersom de flesta internationella flygen avgår sent på kvällen för att nå fram till sina destinationer på morgonen dagen därpå.
Mellanlandning i Kairo
Det blinkar avgångar mot Washington, Dubai, Frankfurt, London – och Stockholm! Den flygningen utförs normalt med en Boeing 737-800 som inte kan flyga hela vägen till Stockholm utan en mellanlandning, en flygsträcka på 3 660 miles eller 590 mil, utan går ned i Kairo i Egypten. Sedan går det väl inte att förneka att det tunga trafikflödet mellan Etiopien och Egypten, gör att flyglinjen blir lönsam hela vägen till Stockholm även under lågsäsong.
Det är fullspikat i Cloud Nine loungen på flygplatsen, som ändå rymmer flera hundra personer, så fullt att det inte ens finns några sittplatser. Men det gäller bara dessa få timmar innan de interkontinentala flygen lyft mot sina destinationer.
Genom ett vänligt tillmötesgående från flygplatsen fick Nordisk infrastrukturs utsände chans att gå ombord på planet en stund före den allmänna ombordstigningen. Detta för att kunna ta bilder av planets interiör utan att genera några passagerare med en kamera.
Rymligt
Det är ett stort plan, med Ethiopian Airlines inredning får det plats med 246 i ekonomisittning, 3+3+3 och 24 i affärsklass, 2+2+2. Bolaget erbjuder inte första klass. Utifrån är det lätt att känna igen en 787 genom den sågtandade formen vid de två motorerna.
Ekonomidelen går i grönt och gult med ljusgröna kuddar, vilket även är flygbolagets färger. Avståndet mellan stolarna är 84 cm (33 tum) och varje plats har en LED-skärm på 8,9 tum med tillgång till 80 kanaler. Det finns även en USB-port, rockhängare och fotstöd.
I affärsklass är det 173 cm (68 tum) mellan stolarna, skärmen är här på 15,4 tum med tillgång till 85 kanaler. Där finns även en USB-port samt ett eluttag. Stolarna är röda med grå kuddar och försedd med individuella läslampor. Mitt på konsolen som skiljer de två parstolarna finns reglaget för stolarna. Mellan stolarna lyser det ett par gröna lampor, vad har de för funktion? Jo, när de lyser betyder det att stolen är i rätt position för start och landning. I fortsättningen behöver besättningen bara kasta en blick över stolarna och ser då vilka som inte rättat upp sin stol inför landningen. Funktionen finns inte i ekonomiklass, men där kan inte stolarna justeras lika mycket.
Varierad ljussättning
Men var är knappen för takläslampan? Efter en bra stunds letande fann vi den på fjärrkontrollen till skärmen, djupt nere i konsolfickan mellan stolarna. Det är väl inte den mest optimala placeringen…
Det som blivit en omtalad nyhet för 787 är ljussättningen som kan varieras och ställas olika i delar av planet. Vid start och landning kan man välja ljus efter om det är dag eller natt. När planet flyger går det att välja mellan ett klart ljus, eller svagt eller varmt ljus. Det finns även varianter för kort sömn eller lång sömn, ett långsamt eller snabbt uppvaknande etc.
Fönstren är större än på andra plan men har inga mörkläggningsskärmar. De går emellertid att mörka ned, det blir inte 100 procent mörkt, men tillräckligt för att stänga ute morgonsolen när den letade sig över horisonten några timmar senare. Kabinpersonalen behöver inte gå runt och trycka tillbaka inställningen vid varje fönster vid landning, utan gör det automatiskt för hela planet från sin kontrollpanel.
Det är högre luftfuktighet i kabinen och genom att lufttrycket ligger på 6000 fot, ca 1800 meter blir en längre flygning inte så tröttande. Normalt är trycket i en kabin på cirka 6000 fot, dvs cirka 2700 m. Flyghöjden på långdistansflygning är 35000 fot eller 11 000 meter.
Första reguljära flygturen till Norden
Strax efter kl 23 rullar flight 714 med destination Kairo och Stockholm ut på startbanan. Planet är nära fullsatt men det lyfter märkligt tyst från marken och sätter fart och når snabbt marschhöjden. Det här är den första reguljära flygturen till Norden och det var även den första reguljära flygningen till Kairo. Så mitt i natten ramlar det in mediafolk och andra från flygplatsens ledning. De hade med sig en tårta till alla dem som flög vidare, för nu var det betydligt färre som fortsatte till Stockholm.
Boeing 787 har varit i Norden tidigare under uppvisningsturen från Boeing till de flygbolag i Europa som köpt planet. Bland annat landade man på Oslos flygplats Gardermoen i fjol, eftersom Norwegian beställt fem av dessa plan. Men vad gjorde man i Reykjavik?
Testas för sidovindar
Boeings representant, som flyger med planet den närmaste tiden efter leverans, sade till Nordisk infrastruktur att Boeing ville prova hur den landade och startade i kraftig sidvind. Man försökte på flygplatser både i Boeings närområde i Seattle och i andra stater på amerikanska västkusten, men fick inte de vindar som man normalt vill undvika vid starter och landningar. Reykjavik blev den flygplats där man fick sidovindar, som kunde testa planets känslighet. Därefter fortsatte man till Oslo för besök hos kunden.
Strax efter kl halv åtta på morgonen den 20 september syns Arlanda i morgonljuset. Alla på Arlanda som har någon form av kamera står beredda att ta bild på första landningen som går alldeles utmärkt. När vi lägger till vid gaten uppstår ett mindre problem. Alla flygplanstyper måste stanna på en punkt anpassad efter flygplansmodellen, eftersom gaten inte är flyttbar. Men någon 787-modell finns ju inte! Då hörs ropet från Boeings representant högt över oss alla: ”Parkera den efter 767-modellen!”
Det är bra med testflygningar, då slipas dessa saker bort inför kommande landningar av Boeing 787. Och mina noice-cancelling hörlurar låg ouppackade i väskan. Se där ett gott betyg åt ljudnivån i planet.
Fakta
Boeing 787
210-270 passagerare
(Ethiopian Airlines har 24 platser i business och 246 platser i ekonomi)
Räckvidd: 7650-8200 miles (14 200-15 200 km)
Bredd: 574 cm
Vingbredd: 60 m
Längd: 57 m
Höjd: 17 m
Hastighet: 0,85 (903 km/h)
Max last vid start: 228 ton
Första flygning: december 2009.
Levererad till (september 2012)
All Nippon Airlines
Japan Airlines
Ethiopian Airlines
LAN Airlines Chile
United Airlines