Dags att sluta ringen!

Nu utreds möjligheten att bygga en östlig förbindelse som binder samman Norra- och Södra länken. Karta: Trafikverket

Text: Christer Wiik

Nu har man fått upp farten rejält i projekt Förbifart Stockholm. Arbeten pågår längs hela den totalt 21 kilometer långa leden, som kommer att bli en av världens längsta vägtunnlar. Men det dröjer ända till år 2026 innan anläggningen kan tas i drift och fram till dess kommer Storstockholms befolkning sannolikt att hunnit växa med ytterligare ett antal hundratusen invånare, i ett län som i dag inhyser drygt 2, 2 miljoner medborgare. Det behövs alltså inom en snar framtid fler transportsystem i länet som tillgodoser de ökade behoven. 

Och visst händer det saker - flera storslagna projekt är verkligen på gång. Närmast att realiseras är förstås Citybanan, pendeltågstunneln genom centrala Stockholm, som öppnar i sommar. Men även en kraftig utbyggnad av tunnelbanesystemet står som bekant på tur. Nämnda projekt är viktiga och nödvändiga kollektivtrafiksatsningar för att möta länets ständiga befolkningsökning, men dessvärre räcker det ändå inte till, åtminstone i ett längre perspektiv.

Nu står nämligen östra Stockholmsregionen inför en enorm byggboom. Dels i Norra Djurgårdsstaden som är ett av Europas mest omfattande stadsutvecklingsområden. Totalt planeras här för minst 12 000 nya bostäder och 35 000 nya arbetsplatser.  Även söder om Saltsjön finns det mycket expansiva byggplaner i den nya tunnelbanans fotspår. I centrala Nacka planeras för hela 14 000 nya bostäder och 10 000 nya arbetsplatser.

Det är naturligtvis bra att det byggs bostäder, det finns en enorm bostadsbrist i länet, men infrastrukturen måste ligga i fas. Kollektivtrafiklösningarna kommer sannolikt inte att räcka till, utan vägsystemet måste också utvecklas i denna del. Det är därför dags att bygga bort den hästsko som idag formas av Essingeleden tillsammans med sina ”kusiner” Södra respektive Norra länken och knyta ihop dessa med en östlig länk.

Nu har dessbättre statsmakterna uppmärksammat frågan och en ”Östlig förbindelse”, som projektet officiellt heter har kommit upp på bordet.  Dels ingår projektet i Sverigeförhandlingarna, där man ska finna möjliga finansieringslösningar. Dels meddelade nyligen konsultjätten WSP att bolaget nyligen fått i uppdrag av Trafikverket att bland annat ta fram väg- och järnvägsplan samt upprättande av miljökonsekvensbeskrivningar för projektet.  Det bådar gott, men det är bråttom att komma till skott. Ett sådant här stort projekt har som bekant en tendens att dras i långbänk i tiotals år innan ens spaden hamnar i marken. Lär av den mardrömslånga planprocessen i Förbifart Stockholm!