Parans tar order för tunnelprojekt i Holland

Foto: Parans

Parans och Comol5 har idag enats om ett avtal där Parans kommer att leverera solljus via Paranssystem i detta innovativa infrastrukturprojekt. Slutkunden är provinsen Syd-Holland. Rijnlandstunnelns båda mynningar ska förses med naturligt ljus de första 80 metrarna. Tunneln är under byggnation och enligt den preliminära planen för detta omfattande projekt kommer Parans att börja leverera systemen så snart tunnelbyggandet kommit så långt att det är möjligt för installation av Paranssystemen. Den preliminära planen är att delleveranser sker under 2019 men att huvudleveransen sker under 2020.

– Vi är oerhört stolta och glada att vara i hamn med detta projekt där vi både är en unik leverantör och levererar en unik lösning som vi och vår kund tror kommer sätta en helt ny teknisk standard inom tunnelbyggnation, säger Fredrik Johansson, Senior VP Sales & Marketing på Parans. En av medarbetarna hos vår kund har till och med kommit till finalplats i The Challenge Engineering i Holland för Rijnlandstunnelprojektets innovationshöjd, vilket till stor del beror på vårt systems förmåga att leverera ljus långt in i tunneln. Vi kommer fortsätta att arbeta tätt ihop med COMOL5 avseende ljuslösningen och den mjukvaruintegration som kommer att ske.

– Detta är en signifikant affär för oss, säger Anders Koritz, vd på Parans. Vi har arbetat hårt för att nå hela vägen till ett slutligt kontrakt och vi visar nu att vi som bolag är mogna för att kunna hantera denna storlek av affär, även inom nya segment, och att vi får förtroendet av kunden för att leverera en så omfattande lösning. Vår kund i Holland har idag två ytterligare infrastrukturprojekt där Parans system också kan bli aktuella. Med denna order har vi per dags dato en orderbok med oss in i 2019 på ca 24 MSEK vilket är ett stort steg framåt jämfört med samma period för ett år sedan.

Dagar när det är strålande solsken får bilisterna en bättre och naturligare övergång mellan den ljusa utsidan och mörkret i tunneln. Tekniken som generellt används idag baseras enbart på artificiell belysning för reglering av ljusintensiteten de första 100 meterna. Genom användning av äkta solljus via Paranssystem istället för artificiell belysning soliga dagar kan mycket energi sparas samtidigt som det även ger en positiv inverkan på miljön genom den minskade energiförbrukningen.