Effektsnål laddteknik möjliggör storskalig elbilsladdning

ChargeNodes laddteknik innebär att en centraliserad laddkälla fördelar ut laddning till många bilar. Foto: ChargeNode

Utbyggnaden av laddinfrastruktur hänger inte med den explosiva försäljningsökningen av laddbara bilar och i många fall är det tillgång på effekt som begränsar antalet laddplatser. Ett företag som gynnas av den snabbt ökande efterfrågan på storskaliga laddplatser är Göteborgsföretaget ChargeNode som under förra året ökade omsättningen med 130 procent och som nu planerar för internationell expansion.

År 2016 fanns det åtta laddbara fordon per laddstolpe. Idag finns det 23 laddbara fordon per laddstolpe. Det visar att den nuvarande utvecklingen är ohållbar.

– Det är tveklöst så att dagens laddteknik med laddstolpar inte går att skala i samma takt som efterfrågan på elbilar ökar. Även om man på sikt skulle lösa effektproblematiken så kvarstår ändå miljö- och hållbarhetsaspekten eftersom vi inte kan tapetsera vårt samhälle med dyra laddstolpar”, säger Kristian Sandahl, grundare och vd på ChargeNode. ”Vi tror istället att man får både snyggare laddplatser och bättre resursoptimering med vår delningsteknik där flera parkeringsplatser delar på tillgänglig effekt.” 

ChargeNode, som grundades i Göteborg av serientreprenören och elektroingenjören Kristian Sandahl, har sedan 2018 fördubblat omsättningen varje år och planerar 2022 att omsätta 110 miljoner kronor. Bakom framgången finns en patenterad laddteknik som bygger på att en smart laddcentral fördelar ut laddning till flera bilar. Endast ett diskret ladduttag sätts vid varje parkeringsplats. Systemet styrs med intelligent mjukvara som övervakar, debiterar och rapporterar via en molntjänst.

– En bil står ofta parkerad betydlig längre än vad den behöver ladda. Med dagens laddstolpar så innebär det att dessa blockeras av färdigladdade bilar. Med vår teknik kan man kostnadseffektivt placera ladduttag på varje parkeringsplats och dynamiskt flytta laddning allteftersom bilar blir färdigladdade, säger Kristian Sandahl.