HS2: TBM slutför första tunneletappen i Chiltern

Totalt kommer 10 tunnelborrmaskiner användas för HS2-projektet. Målet är att skapa 103 kilometer tunnlar mellan London och West Midlands. Foto: HS2 Limited

De två 2 000 ton tunga tunnelborrmaskinerna (TBM) som gräver Storbritanniens HS2-tunnlar för höghastighetståg i orten Chiltern, har slutfört den första etappen, ända fram till ventilationsschaktet vid Chalfont St Peter.

Denna milstolpe innebär att de två maskinerna, som heter Florence och Cecilia, har borrat sammanlagt mer än 5,8 kilometer sedan de startade från den södra tunneländen under förra sommaren.

Ventilation och nödutgångar

Det 78 meter djupa schaktet vid Chalfont St Peter är det första av fem som kommer att utrustas med ventilationssystem och nödutgångar för de 16 kilometer långa tvillingtunnlarna, som är de längsta i projektet.

 

HS2 tunnelling machinesTBM:s borrskiva för HS2’s Long Itchington Wood Tunnel 2. Foto: High Speed Two Ltd

När det är färdigt kommer schaktet att täckas av ett vanligt hus utformat för att likna lokala gårdsbyggnader.

Var och en av Herrenknechts tunnelborrmaskiner är de första med variabel densitet, och de är de största som någonsin använts för järnvägstunnlar i Storbritannien.

Dessa tunnelborrmaskiner är 170 meter långa och har en diameter på 10,26 meter. De innehåller också sina egna injekteringssystem och drivs av samföretaget Align, som består av Bouygues Travaux Publics, Sir Robert McAlpine och VolkerFitzpatrick.

Fiberarmerad betong

Var och en av de separata norr- och södergående tunnlarna kommer att kräva 56 000 väggsegment av fiberarmerad betong, som alla tillverkas i specialbyggda fabriker på plats vid den södra portalen, belägen strax innanför motorvägen M25.

Cirka 2,7 miljoner kubikmeter berggrund kommer att grävas ut under byggandet av tunnlarna. Materialet används för landskapsplanering på den södra portalplatsen.

Aerial shot of the south portal site summer 2021 #27318

Luftbild av södra ingången. Foto: HS2-projektet

När landskapsplaneringen är klar kommer detta att bidra till att skapa cirka 90 hektar stor yta med gräsmark.

Tre maskiner

Totalt kommer 10 tunnelborrmaskiner användas inom HS2-projektet för att skapa 103 kilometer tunnlar mellan London och West Midlands, inklusive större tunnlar en bit utanför London och Birmingham.

Tre maskiner har lanserats hittills; förutom Florence och Cecilia lanserades Dorothy i december förra året. Syftet var att gräva den 1,6 km långa tunneln under Long Itchington Wood i Warwickshire.