ABB levererar snabbladdningslösning till Amsterdams nya elfärjor

ABB-teknik säkerställer snabb laddning av Amsterdams nya elfärjor. Foto: ABB

ABBs kraftomvandlingsteknik säkerställer en stabil strömförsörjning för de snabbladdare som betjänar fem nya elektriska färjor som korsar Amsterdams Nordsjökanal dygnet runt. De nya färjorna har beställts av stadens kollektivtrafikföretag, Gemeentelijk vervoerbedrijf, GVB, som ett viktigt steg i dess strategi att bli ett hållbart, utsläppsfritt transportföretag. År 2023 kommer de att helt ha ersatt den befintliga dieseldrivna flottan från 1930-talet.

GVB kommer att använda elfärjorna på tre av Nordsjökanalens bråda rutter vilka transporterar mer än 350 000 bilar om året. Färjorna kommer att trafikera kanalen oavbrutet, dag och natt, med endast tre minuter avsatta för batteriladdning efter varje 20-minuters tur och retur. Det gör snabbladdning till den kritiska faktorn för att kunna upprätthålla en pålitlig tjänst.

Kontraktet för att bygga de helautomatiska laddstationerna tilldelades BAM Infra Rail bv, en del av BAM Group som är ett stort bygg-, fastighets- och anläggningsföretag. För att säkerställa säker, effektiv laddning och optimera batteritiden måste den 750 V likström  som laddarna ger vara opåverkad av fluktuationer i elnätet. BAM kontaktade ABB för att tillhandahålla tekniken som omvandlar nätspänningen till stabil likströmsförsörjning.

ABB levererade tre ACS880 frekvensomriktare med effektomvandling baserad på IGBT-teknologi. Detta säkerställer en mycket stabil DC-utgång med minimal nätdistorsion genom att reagera på näthändelser och kompensera för spänningsvariationer.

Färjorna är baserade på en "plug-in hybrid"-konstruktion men kommer i vanliga fall att köras på 100 procent elektrisk kraft från batterier på 680 kilowattimmar (kWh). De kommer bara att använda generatorn under förhållanden med vindstyrka 8 och däröver.

– Snabbladdningslösningen som levereras av BAM och ABB är helautomatiserad och kan enkelt integreras i färjans tidtabell. Eldrift innebär att det inte finns några partikel- eller koldioxidutsläpp. När alla fem elfärjorna är i trafik och de gamla dieselfartygen är pensionerade kommer vi att spara 800 000 liter diesel per år, vilket eliminerar över 2 400 ton koldioxidutsläpp, säger Alain Asin, projektledare på GVB.