Konflikt mellan statliga myndigheter om klimatmålen

Länsväg 259 är en av länets mest olycksdrabbade sträckor. Foto: Holger Ellgaard

Ett motorvägsbygge i Storstockholm har visat på en djup konflikt mellan statliga myndigheter om hur klimatmålen ska nås. Naturvårdsverket har försökt stoppa projektet med hjälp av klimatlagen men regeringen ger det grönt ljus. Tjänstemän på Naturvårdsverket beskriver klimatlagen som ”tandlös”. Detta rapporterar DN.

Länsväg 259, som den heter i dag, går från Fittja i väster till Jordbro i öster och är en av länets mest olycksdrabbade sträckor. En växande befolkning kommer att göra situationen ännu värre om inget görs. Särskilt när trafiken släpps på från nya motorvägen Förbifart Stockholm och godstransporterna ökar från nya Norviks hamn.

Naturvårdsverket och många andra instanser anser att Trafikverkets sätt att räkna är förlegat. Den så kallade basprognosen, som styr planeringen av infrastruktur i Sverige, bygger på samband mellan i första hand befolkningsökning och ekonomisk tillväxt. Naturvårdsverket påpekade redan 2016 att Tvärförbindelse Södertörn skulle generera mer bilism och ökande utsläpp. Det stöds också av Trafikverkets egen miljökonsekvensbeskrivning.

Mot detta ställs ett alternativt sätt att planera, där utgångspunkten skulle vara att biltrafiken måste minska i syfte att sänka utsläppen.

– Sättet som man räknar fram basprognosen på är ett problem eftersom det också finns klimat- och miljömål som borde vara ramvillkor i planeringen. Man borde i stället utgå ifrån vad som ryms inom den ramen, säger Johan Bogren till tidningen.