Hemladdningen för elbilar har fördubblats

Gröna skatteavdraget för installation av laddstationer populärt. Foto: DEFA.

Intresset i Sverige för elbilsladdning och elbilar har ökat rejält under 2021. Det visar statistik från DEFA. Under våren har antalet installerade laddstationer i hemmet mer än fördubblats.

Antalet elbilar i Sverige ökar snabbt och under våren var den vanligaste sålda bilen en elbil. Defas statistik visar att intresset för laddstationer i hemmet även har ökat markant och att antalet installerade laddstationer har fördubblats. Sedan årsskiftet 2021 har Sverige en ny modell för det så kallade gröna skatteavdraget för installation av laddstationer till el- och laddhybridbilar. Numera går avdraget via installatören, på samma sätt som ROT- och RUT-avdragen. En modell som verkar ha gjort de svenska hushållen väldigt sugna på elbilslösningar.

– Vi kan se att intresset för elbilsladdning har ökat enormt, vilket är väldigt glädjande. Den nya modellen för det gröna avdraget ökar säkerheten och förenklar vardagen. Genom anlita en behörig installatör kan du vara säker på att du får en trygg och kvalitetssäkrad installation. En elektriker tar hänsyn till hela elsystemets förutsättningar och anpassar laddningen maximalt för en snabb och energieffektiv laddning. Det förbättrar upplevelsen och gör vardagen enklare, säger Jon Faglöv, försäljningsdirektör för e-mobility på DEFA.

Syftet med det gröna skatteavdraget är att göra det enklare för svenska hushåll att välja ett klimatsmart och fossilfritt alternativ. En satsning som även snabbar på utvecklingen och utbyggnaden av laddinfrastrukturen som annars är i riskzonen för att hamna efter.

– Siffror från Norge, som ligger steget före Sverige i elektrifieringen av fordonsflottan, visar att 90 procent av elbilsförarna laddar bilen hemma. 30 procent laddar på jobbet och bara 10-15 procent nyttjar snabbladdning. Det gröna skatteavdraget främjar elektrifieringen och utbyggnaden av laddinfrastrukturen. Utan avdraget finns det en risk att elektrifieringen tappar fart, men med den nuvarande utformningen av avdraget säkerställer vi Sveriges infrastruktur. Ett stort steg in i framtiden, säger Jon Faglöv.