Nu ska järnvägen mellan Gävle och Söderhamn rustas upp

125 000 meter ny räls kommer nu till upprustningen mellan Gävle och Söderhamn. Foto: Adam Larsson

Inför den stora upprustningen av järnvägen mellan Gävle och Söderhamn i höst anländer nu rälsen. 125 000 meter räls, 105 000 sliprar och sex moderna växlar med värme och snöskydd ska skapa ett nytt spår som ger en mer stabil och punktlig järnväg. Järnvägsspåret på Ostkustbanan mellan Gävle och Söderhamn är drygt 40 år gammalt. Inför det stora spårbytet i höst transporteras nu drygt 125 000 meter ny räls till järnvägssträckan. Rälerna, som är 420 meter långa, anländer med ett 650 meter långt tåg, och de placeras direkt bredvid det nuvarande spåret. Leveranserna sker nattetid, cirka en gång i veckan, fram till midsommar.

– Hittills har vi lossat räls mellan Stigs Gård-Hamrångefjärden. Torsdag natt är det dags för Vallvik och till helgen anländer rälståget till norra delarna av Trödje, säger Adam Larsson, projektledare på Trafikverket.

För att byta spåret behövs det, förutom rälerna, 62 000 ton makadam och 105 000 betongsliprar. Makadam och sliprar kommer med ett speciellt spårbyteståg i samband med spårbytet under augusti till november.

Att återanvända material och hushålla med naturresurserna är en viktig del i Trafikverkets hållbarhetsarbete. I samband med den förberedande kabelsänkningen inför spårbytet tog Trafikverket prover på makadamen för att utesluta farligt avfall vid rälsbytet. Resultatet visade att större delen av makadamen går att återanvända eller ta vara på för senare användning.

– Makadam går jättebra att återanvända. Återbruk av material är ett bra sätt för oss att uppfylla Trafikverkets miljömål, säger Adam Larsson.

Spårbytet startar i början av augusti och avslutas i mitten av november. Eftersom arbetet pågår dygnet runt kommer tågtrafiken mellan Gävle och Söderhamn att ersättas med bussar eller med tåg som omleds via en annan väg. Resorna beräknas ta 30 till 45 minuter längre tid än vanligt.