Laddinfrastrukturen behöver byggas ut

Drygt 24 000 nya laddare per år fram till 2030 behöves menar ABB. Foto: ABB

Beräkningar visar att laddinfrastrukturen i Sverige behöver byggas ut med drygt 24 000 nya laddare per år fram till 2030 för att möta behovet, jämfört med de totalt 11 000 som finns idag[1]. Tekniken och lösningarna finns, men för att klara omställningen till en hållbar transportsektor behövs ett samlat grepp och en snabbare takt i utbyggnaden av laddinfrastrukturen.

Omställningen av transporter går snabbt där transportsektorn är mitt inne i en historisk omställning till hållbara transporter för att nå målet att utsläppen från transportsektorn ska ha reducerats med 70 procent om tio år. Omställningen drivs av teknologisk utveckling och politiska beslut som påskyndar denna, och i november slog elbilsförsäljningen rekord i Sverige då 39 procent av alla nyregistrerade bilar var laddbara bilar. I Norge har man dock kommit ännu längre, med en andel på över 60 procent laddbara nyregistrerade bilar.

– I Norge har man varit resultatinriktade och tagit modiga och viktiga beslut på politisk nivå vilket har stimulerat efterfrågan och investeringar i infrastruktur. Norrmännen har under de senaste åren lockat bilförare till de grönare alternativen med stora rabatter till de som väljer elbilar, slopade vägtullar, möjlighet att använda kollektivkörfält och gratis parkering. Det påbörjades för flera år sedan och idag är de bäst i världen, med fyra gånger så många snabbladdare per capita jämfört med Sverige, säger Mats Peterson, vd för ABB Electrification Sweden.

I Sverige ökar nu incitamenten för utvecklad laddinfrastruktur. Utöver klimatbonus för elbilar och bidrag för laddpunkter i glesbygd införs vid årsskiftet ett förenklat avdrag för privatpersoner vid köp och installation av grön teknik. Det förenklade avdraget innebär att skattereduktionen om 50 procent sker direkt på fakturan eller kvittot och ges både för arbete och material, vilket innebär att en laddbox köpt i bygghandel eller hos distributören är giltig för avdraget. Reduktionen är högst 50 000 kronor per år och person. Detta ökar inte bara incitamenten att ställa om till elbil, utan det sänker även trösklarna och ökar användarvänligheten och tillgängligheten. Det hjälper Sverige att öka takten i omställningen, gör det mer självklart att välja elbil och att dessutom ladda säkert med en laddbox som uppfyller säkerhetskraven och kan styras för optimal energianvändning.

ABB välkomnar de initiativ som har tagits, men konstaterar samtidigt att mer behövs. Utbyggnaden av laddinfrastrukturen går idag för långsamt och är långt ifrån tillräcklig för att möta Sveriges omställning mot e-mobilitet och de 2,5 miljoner elbilar som beräknas rulla på svenska vägar 2030.

– Det är skillnad på laddbehov för den lilla elbilen som körs korta sträckor och fordon som körs mycket och långt kontinuerligt. Många upplever fortfarande en räckviddsångest, det vill säga oro att inte kunna färdas längre sträckor med sin elbil och osäkerhet kring var man kan ladda, vilket riskerar att hämma både hushållens och företagens vilja att gå över till rena elfordon, säger Mats Peterson.