WEG levererar kraft till mastodontmudderverk

WEG utrustar Bonny River med komplett uppsättning generatorer och elmotorer. Foto: DEME

Fartygstillverkare står för en stor andel av utsläppen från transporter och utsätts därför för allt högre tryck att förbättra fartygens effektivitet. Tillsammans med skärpta regler och invecklade marina specifikationer är det en komplicerad uppgift att bygga och utforma för ett stort fartyg. Elmotortillverkaren WEG upplevde det när de fick i uppdrag att utrusta ett 15 000 kubikmeter stort muddringsfartyg, Bonny River, med en komplett uppsättning generatorer och elmotorer. 

Den senaste utformningen av mudderverket Bonny River, som byggdes av Royal IHC, behövde optimeras när det gällde effektivitet och energiförbrukning. I själva verket hade Royal IHC, leverantör av fartyg för offshore-, muddrings- och gruvmarknaderna, som mål att Bonny River skulle tilldelas utmärkelserna ”Green Passport” och ”Clean Design” – ett frivilligt regelverk för fartyg som följer åtgärder för att förhindra föroreningar som går bortom den normala standarden.

Det konkurrensutsatta anbudsförfarandet för leverans av kraftgeneratorer och elmotorer vanns av WEG av flera anledningar, inte minst eftersom WEG kunde leverera alla generatorer och elmotorer från en enda källa och därmed förenkla leveranskedjan.

Dessutom kunde WEG erbjuda specialdesignade produkter för fartyget.  Efter att motorerna och generatorerna hade konstruerats av experterna på WEG skulle de inte bara uppfylla de senaste marinspecifikationerna, utan även passa ihop med de system som levereras av IHC för att säkerställa att den totala harmoniska distorsionen kunde hållas på allra lägsta nivå. Generatorerna, från WEGs vattenkylda S-serie och luftkylda AG10-serie, ger nu kraft åt både huvud- och reservsystemen på Bonny River, som nu används av muddringsföretaget DEME, med huvudkontor i Belgien.

Leverans för marina tillämpningar kräver särskild expertis till följd av att fartyg ofta arbetar under ovanliga förhållanden. Exempelvis har mudderverket utformats för att arbeta på djup upp till 100 meter och i miljömässigt känsliga områden. Det dynamiska positioneringssystemetanvänder tunnelmonterade bogpropellrar i kombination med globala positioneringssystem för att bibehålla en exakt plats, vilket gör att fartyget kan arbeta nära undervattensstrukturer.

Bog- och akterpropellrarna på fartyget drivs också av WEG-motorer, liksom booster-pumpen som lossar sand- och vattenblandningen, antingen genom en anslutning till land eller genom att spruta direkt till en lossningsplats. Fartyget använder en sluten muddringsprocess som minimerar grumligheten i vattnet, vilket är mycket viktigt i miljömässigt känsliga områden.

Som en del av energireduceringskonceptet kan WEG:s generatorer köras med variabel hastighet. Det gör att motorerna kan köras med olika varvtal, beroende på fartygets driftstatus. Specifikationen kräver att generatorerna levererar mellan 50 och 60 Hz, beroende på motorns varvtal, vilket säkerställer att motorerna drivs med optimal effektivitet.
 
Sedan projektet slutförts har det marina mudderverket satts i drift av DEME. Efter att man fått de planerade utmärkelserna ”Green Passport” och ”Clean Design” har fartyget redan mobiliserats i Flushing, Nederländerna, och påbörjat sitt första muddringsuppdrag.

Det faktum att så många komponenter kom från en enda tillverkare gav en avsevärd minskning av komplexiteten i underhållet för fartygets ägare, DEME. Dessutom har WEG tillhandahållit en ansenlig mängd detaljerad information om underhållsbehovet, så att underhållsteamet ombord kan införskaffa de delar som behövs från WEG:s globala nätverk var de än befinner sig i världen.