Byggandet av Berlins U5-förlängning fortskrider enligt planerna

Kollektivtrafikföretaget BVG:s tunnelbanetåg, som trafikerar linje U55, anländer till stationen Brandenburger Tor. Foto: BVG

Bygget av Berlins 2,2 kilometer långa förlängning av tunnelbanelinjen U5 från Alexanderplatz till Brandenburger Tor framskrider enligt tidsplanen.

Det första tåget som använde linjen redan var ett tomt U-Bahn-tåg som drogs den 10 mars av ett diesellokomotiv tillhörande stadens kollektivtrafikföretag BVG.

Tunnelbanesträckan som hittills har kostat 525 miljoner euro kommer att öppnas i slutet av 2020. Banavsnittet innehåller två nya mellanstationer vid Rotes Rathaus och Unter den Linden.

Tåget kommer också att stanna vid stationen Museuminsel, där det finns en hel del att göra ännu. Stationen väntas bli färdig i mitten av 2021.

Förlängningen kommer att förbinda Alexanderplatz med den 1,5 kilometer lång redan befintliga linjen U55, som går mellan Brandenburger Tor och Berlins centralstation.

Linje U55 öppnades 2009 och designades från början som den västra änden av den nya U5-rutten.  En rad budgetproblem försenade dock byggandet. Arbetet med sträckan Alexanderplatz – Brandenburger Tor startade 2012.

Den ursprungliga linjen U5 öppnades i flera etapper mellan Hönow och Alexanderplatz mellan åren 1930 och 1989.