Singapore planerar 50 km lång underjordisk tunnelbanelinje

Tuas Link station och dess perrong vid East West MRT line i Singapores tunnelbana. Den nya linjen CRL kommer att byggas i tre faser. Tunneln, som byggs kommer att passera ett viktigt naturvårdsområde drygt 70 meter under jorden. Foto: Wikipedia, kredit: eloloving

Singapores kollektivtrafikmyndighet, LTA, har presenterat planerna för byggnationen av en ny underjordisk järnväg med namnet Cross Island Line (CRL), som kommer att förbinda städerna Pasir Ris och Punggol.

Linjen, som kommer omfatta fyra nya stationer, utformar en direkt förbindelse mellan Singapores östra och nordöstra del.

CRL kommer att bli Singapores åttonde MRT-linje och den längsta helt underjordiska linjen på mer än 50 kilometer. Den nya linjen förbinder regionerna Jurong Lake District, Punggol Digital District och Changi.

Den underjordiska linjen kommer att ha fyra stationer - Punggol, Riviera, Elias och Pasir Ris. Byggandet startar 2022 och linjen öppnas 2031.

Tre av de fyra stationerna kommer att funktionera som omstigningsstationer, vilket gör det möjligt för pendlare att byta till East- West Line, North East Line och Punggols LRT.

Dessa trafiknav förkortar restiderna och omfördelar passagerarmängden över hela linjenätet.

CRL kommer att byggas i tre faser.

Fas 1, (CRL1) är 29 kilometer lång och omfattar 12 stationer från Aviation Park till Bright Hill. Denna sträcka kommer att serva bostads- och industriområden som Loyang, Tampines, Pasir Ris, Defu, Hougang, Serangoon North och Ang Mo Kio när linjen öppnas 2029. Planerna för faserna 2 och 3 är ännu inte bekräftade.

Direkt efter CRL:s öppnande räknar myndigheterna med att 600 000 passagerare kommer att använda linjen varje år.  Så småningom kommer deras antal att öka till en miljon.