Renoveringen av Göta kanal fortsätter

Vinterns renoveringsarbeten på Göta kanal är igång. Foto: Göta kanalbolag

Den 29 september stängde farleden för säsongen 2019, och redan dagen efter startade vinterns renoveringsarbeten igång. Det största renoveringsprojektet sedan kanalen byggdes har nu passerat halvvägs mot mål och är inne på femte året med stora renoveringar i renoveringsprogrammet Göta kanal 2.0.

Under denna vinter kommer det vara ett trettiotal projekt av varierande storlek på gång längs kanalen. Bland annat kommer flera sträckor i Östergötland genomgå strandskoning och återställning av kanalprofilen, ett arbete som innebär att tidigare delar av kanalbanken, som eroderat och numera ligger i kanalen, tas upp för att återskapa kanalens ursprungsprofil. Aktuella sträckor där detta genomförs är Ruda – Sjöbacka, Borensberg- Kungs Norrby, Berg- Brunnby, Övre Carlsborg – Nedre Duvkullen och Asplången- Klämman.

Längs kanalen äger Göta kanalbolag en stor mängd bryggor och under vintern besiktas dessa för att planera för eventuellt utbyte eller renovering. Även slussportar kommer att bytas denna vinter i Carlsborgs nedre, Carl-Johan och i Forsvik denna vinter.

–Vi bygger våra slussportar nästan exakt som vi gjorde för 200 år sedan, med en stomme i gjutjärn och med virke från egen skog i Tiveden, berättar Roger Altsäter, vd på  Göta kanalbolag.