Kommersiella satelliter v/s spionsatelliter

Den kommersiella rymdindustrin har fått ett rejält uppsving på senare tid, inte minst genom uppskjutningen av SpaceX rymdsond till ISS. Det skriver DN om i en artikel om kommersiell ”rymdfart”, som dock landar i minst sagt tvivelaktiga slutsatser.  

Inte desto mindre börjar kommersiella satelliter, det vill säga privatägda, nu på allvar ta upp konkurrensen med statliga på området underrättelsetjänster.  

De två aktörerna i dramat är Geo Eye och Digital Globe. I USA har en debatt blossat upp om huruvida det är dags att börja anlita billigare kommersiella satelliter i större utsträckning än statliga satelliter eftersom de förra är så mycket billigare i drift. De två bolagen har i dag sammanlagt fem satelliter som kretsar runt jorden - hur många spionsatelliter USA har är inte känt. Med statligt stöd kommer dessa två företag, som redan levererar bilder till USA:s underrättelseverksamheter, att kunna sända upp fler satelliter.

Enligt James E. Cartwright, avgående vice ordförande för US Marine Corps som uttalar sig i en artikel i New York Times, kan 90 procent av USA:s underrättelsebehov lösas med hjälp av kommersiella satelliter.