Nya transport-möjligheter med kombiterminalen i Stockholm Nord

Vy över logistikområdet Stockholm Nord i Rosersberg. Foto: Yilport.com

Med en järnvägspendel från Tyskland öppnar nu Kombiterminal Yilport Stockholm Nord i Rosersberg nya möjligheter till effektiva och miljövänliga transporter mellan kontinenten och Stockholm/Mälardalen.

Samarbetet mellan Yilport och Spedition Bode i Lübeck innebär initialt att tre tåg anlöper Stockholm Nord varje vecka. Inklusive returtransporter till Tyskland innebär järnvägspendeln en hantering av över 200 trailers per vecka vid Kombiterminal Yilport Stockholm Nord.

 - Den nya europalänken är ett smart upplägg som jag tror har stora möjligheter att utvecklas vidare. Bode står för kvalitet och tillförlitlighet och fick ju också det europeiska transportpriset för hållbarhet 2014. Min förhoppning på lite sikt är en daglig förbindelse, säger Yilports nordenchef Eryn Dinyovszky.

Med Stockholm Nord-pendeln väljer Spedition Bode att köra på järnväg hela sträckan Lübeck- Hamburg- Kolding- Broarna över Lilla och Stora Bält samt Öresundsbron och vidare till Stockholm Nord i Rosersberg. Varje tågtransport kommer att rymma 36 trailers. Även containrar kan bli aktuella.

- Kombiterminal Stockholm Nord har ett läge som geografiskt passar perfekt för transporter till och från våra kunder i Stockholm/Mälardalen och vidare norrut. Vi slipper nu dra deras gods på Essingeleden genom Stockholm, och det är tidsbesparande, säger Stev Etzrodt, försäljnings- och intermodal chef vid Spedition Bode.