Risk för vägskador i Västmanland

Foto: Morguefile

Skadorna på vägnätet i det brandhärjade området i Västmanland är relativt begränsade. Skadorna kan dock öka i samband med det omfattande arbetet att transportera ut virke ur området. Detta enligt en rapport som Trafikverket och Skogsstyrelsen nu lämnat till regeringen.

Trafikverket och Skogsstyrelsen har i ett gemensamt regeringsuppdrag kartlagt skador dels på statliga allmänna vägar, dels på järnväg samt på det enskilda vägnätet och skogsbilvägar. Kartläggningen visar att flera allmänna statliga vägar i brandområdet och i dess omedelbara närhet, har skadats både av värme och av den belastning som räddningsinsatsen utgjorde.

– Sammantaget är dock skadorna relativt begränsade om man ser till att det är ett område med låg bärighet och ett svagt vägnät. En trolig orsak är att det var så varmt och torrt innan och under branden, säger Michel Gabrielsson, långsiktig planerare, Trafikverket.

Cirka 20 mil enskilt vägnät har berörts av branden och av detta har cirka 70 procent inventerats. Skadorna är relativt små. Vägtrummor och andra mindre väganläggningar har skadats, men flertalet har redan lagats.

Totalt skadades 1,4 miljoner skogskubikmeter virke i branden. Ett omfattande arbete med att ta till vara det brandskadade virket pågår. Eftersom timmerandelen i den brandskadade skogen är av stort ekonomiskt värde och timmer är en färskvara, måste det tas om hand innan maj i år. Det innebär att många av de enskilda vägarna som har låg bärighet, kommer att utsättas för stora påfrestningar under vintern och våren, men också i samband med de röjningsarbeten som väntar under flera år framöver.

Överhuvudtaget kommer hanteringen av virke och energiråvara att ställa stora krav på infrastrukturen, såväl järnväg som väg, för att effektivt klara transporterna ut ur brandområdet. Genom planering som tar hänsyn till transportsystemets kapacitet kan skadorna begränsas.