Export till andra världsdelar lyfter Göteborgs Hamn

Foto: Göteborgs Hamn

Stark export, framför allt till andra världsdelar, gjorde att godsvolymerna i Göteborgs Hamn ökade under 2012, trots nedgången i världsekonomin. Det visar en sammanställning av hamnens helårsvolymer. Med en samlad godsvolym på 42 miljoner ton växte Göteborgs Hamn med en procent under 2012.

– Vi hanterar en stor del av Sveriges utrikeshandel och kan konstatera en inbromsning under förra året, men det är långt ifrån den dramatik vi upplevde under 2009, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.

Tre handelsmönster var särskilt tydliga i Göteborgs Hamn under 2012: Handeln med andra världsdelar ökade medan Europahandeln minskade, mer export och mindre import samt mer gods från östkusten via Göteborgs Hamn.

– Svagare efterfrågan i Europa gör att industrin söker nya marknader i andra världsdelar. Under 2012 hade vi kraftiga volymökningar på våra direktlinjer till andra världsdelar, medan många av fartygslinjerna inom Europa tappade gods, säger Magnus Kårestedt. 

I Göteborg finns också Nordens största energihamn. Hälften av Sveriges råoljeimport tas in här. Här framställs också etanol, diesel, asfalt och en mängd andra produkter. Total hanterades 22,2 miljoner ton energiprodukter under 2012, en ökning med nio procent jämfört med året innan. Uppgången beror främst på större volymer i raffinaderierna. En produkt som ökat särskilt mycket är diesel – plus 35 procent.

Containerexporten via Göteborgs Hamn, som till stor del består av papper, trä, stål, fordon och industrikomponenter, ökade under året med tre procent medan importen minskade med fem procent.

Två nya direktlinjer till Asien, i kombination med nya järnvägspendlar, till exempel till Sundsvall, gjorde att fler företag på östkusten valde att frakta via Göteborgs Hamn.

Antalet containrar som transporterades med tåg till eller från hamnen ökade med hela 10 procent under 2012 och slog nytt rekord.

900 000 containrar hanterades i Göteborgs Hamn under 2012. Det är en ökning med en procent jämfört med 2011 och ny toppnotering. När det gäller roro (trailers och annat rullande gods) minskade den trafiken med fyra procent under 2012 och landade på 534 000 enheter.