Rekordökning av laddbara bilar i Sverige

Bild: Power Circle

Ett stort intresse för laddbara bilar till följd av bonus-malus som infördes 1 juli medförde rekordökning med 2 171 fler laddbara bilar i Sverige. Trots rekordsiffror tros ökningen vara begränsad av dålig tillgång hos leverantörer där bilhandlarna inte har tillräckligt många laddbara fordon för att möta den ökade efterfrågan. Även begränsad tillgång till laddning riskerar att försvåra omställningen.

Den publika laddinfrastrukturen omfattar nu 5 489 laddpunkter fördelat på 1 425 laddstationer. Antalet laddpunkter i förhållande till antalet laddbara bilar (CPEV) har sjunkit till 0,09 (från tidigare 0,10), vilket innebär att det finns färre än en publik laddpunkt per tio laddbara bilar i Sverige. 

Den första månaden med bonus-malus resulterade i 58 086 laddbara bilar i trafik i Sverige. Ökningen med 2171 stycken var hela 115 procent bättre än samma månad föregående år. Laddhybriderna Kia Niro, Kia Optima och Volkswagen Passat står tillsammans för mer än halva ökningen, något som indikerar begränsad tillgång hos övriga leverantörer.

– Nu tror jag ketchup-effekten börjar märkas. Med bonus-malus och ökande intresse för att köra laddbart tror jag vi får se många nya rekord under hösten. Det märks att efterfrågan på laddbara bilar ökar och nu är större än vad bilhandlarna har räknat med. De modeller som finns tillgängliga står för rekordförsäljning. Jag hoppas branschen kommer till rätta med sina långa leveranstider så att inte det blir ett hinder för att välja en laddbar bil, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.

Bonus-malus innebär att elbilar får 60 000 kronor i bonus vid inköp, att jämföra med tidigare 40 000 kronor i supermiljöbilspremie. För laddhybrider erhålls bonus baserat på certifierade utsläpp av CO2, i intervallet 10 000 kronor till 60 000 kronor. För att få bonus ska utsläppen vara under 60 gram CO2 per kilometer. Gasbilar erhåller alltid en bonus på 10 000 kronor oavsett utsläpp. För bilar med utsläpp över 95 gram CO2 per kilometer väntar istället en kraftigt höjd fordonsskatt (malus) i proportion till utsläppen.