Oslo-Stockholm prioriterad korridor

Ten-T nätverk i Europa. Bild: Oslo-Stockholm 2.55

Regeringen har nu presenterat sina prioriteringar inför EUs revidering av stomnätskorridorerna. Regeringen föreslår både ut att Oslo-Stockholm via Örebro samt att stråket från Stockholm till Haparanda och den finska gränsen ska pekas ut som prioriterade korridorer. Det skriver Oslo-Stockholm 2.55 i ett pressmeddelande.

- För oss är det ett oerhört viktigt besked. Inte bara att regeringen markerar Oslo-Stockholms betydelse utan också att man därmed skapar förutsättningar till att söka EU-stöd i det fortsatta arbetet med att planera och bygga järnvägen, säger Jonas Karlsson, VD på Oslo-Stockholm 2.55.

Arbetet pågår just nu med att revidera vilka som är de viktigaste transportstråken i EU. I det arbetet är regeringens hållning helt avgörande. Till de så kallade korridorerna allokeras en majoritet av de medel som EU avsätter för att stötta utbyggnaden av strategisk infrastruktur i Europa. Det gör också att projektet ges möjlighet att delta i det transeuropeiska samarbetet för transport.

- Jag är oerhört glad över dagens besked. Lika mycket av erkännandet som av de möjligheter som det ger, med regeringens besked idag tar arbetet med att förverkliga en bättre järnväg mellan Oslo och Stockholm via Örebro ett viktigt steg framåt, fortsätter Jonas Karlsson.

Bolaget Oslo-Sthlm 2.55 som samordnar aktörerna i stråket har jobbat intensivt i fler års tid för att lyfta betydelsen av stråket. I vårt arbete har vi visat att Oslo-Stockholm är Skandinaviens kanske mest lönsamma järnvägsprojekt just nu. Att det finns en stor potential att åstadkomma ett hållbart transportsystem som knyter samman regioner samt Sverige och Norge.

- Vi kommer innan sommaren att presentera en rapport om möjligheten att finansiera och genomföra projektet i ett högre tempo än vad som annars varit möjligt. Något som känns extra viktigt nu, avslutar Jonas Karlsson.

Om Oslo-Stockholm 2.55:
Oslo-Stockholm 2.55 AB är ett bolag som ägs av Karlstad kommun, Region Värmland, Region Västmanland, Region Örebro län, Västerås stad och Örebro kommun. Bolaget har till syfte att påskynda utbyggnaden av bättre tågtrafik mellan Oslo och Stockholm och på delsträckorna där emellan.